Elev
    Hej!
    Frågade tidigare om hur utbildningen till Forensiker var. Superbra svar, tack!

    Men nu undrar jag också om ni vet om det finns jobb som Forensiker utomlands eller är det är ett arbete som bara finns i Sverige? Då jag länge drömt om att bo utomlands när jag blir äldre men skulle gärna ändå vilja jobba med det.
    Har sett att man kan plugga det utomlands men menar mer sen efter utbildningen, om det finns jobb.

    Om det finns? Är det likadant som i Sverige och vet ni om själva grund jobbet ändå är ganska lika eller skiljer de sig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!
    "utomlands" är ett väldigt vitt begrepp. Det finns många olika länder; och lagar, regler och förhållanden samt vilka yrken som finns och hur arbetsuppgifterna är fördelade mellan olika yrken kan skilja sig rätt mycket från ett land till ett annat. Jag vet inte vilket land eller vilka länder du tänker på när du skriver "utomlands" men någon form av forensiskt arbete måste rimligtvis bedrivas i så gott som alla länder. Och innehåll i arbetsuppgifterna och vilken utbildning som krävs borde vara mer eller mindre likt de svenska förhållandena (det är min gissning baserad på mångårig erfarenhet av att arbeta som studie- och yrkesvägledare).
    Tyvärr så är jag inte expert på yrken och utbildningar "utomlands" men det finns nog ingen som kan allt om alla yrken och alla utbildningar eller ens om just yrket forensiker i alla länder; det finns för många olika länder och du behöver själv (på egen hand) hitta information om vad som gäller för just det landet som du i första hand är intresserad av. Tips! kontakta "det landets" ambassad och be dem hänvisa dig rätt, till den myndigheten i det landet som "sitter på" informationen om vad som gäller för forensiskt arbete i just det aktuella landet.

    Studie- och yrkesvägledare