Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill råda dig ställa din fråga till studievägledare på förskollärarprogrammen.
    Jag vill också råda dig försöka få sommarjobb, extra-jobb eller praktikplats på en förskola. Med praktikplatsen (Arbetspraktiken) bör Arbetsförmedlingen kunna hjälpa dig.
    Ännu ett tips! många kommuner har Vikarie-pooler för att ersätta personal (t.ex vid frånvaro på grund semester och sjukdom) och du som har utbildning till förskollärare "i bagaget" borde vara perfekt kandidat till en sådan vikarie-pool; skulle du jobba några dagar eller veckor på olika förskolor, skaffar du dig bred erfarenhet från olika förskolor. Det finns t o m de som fördrar att jobba på det sättet: att bli tillkallade till olika arbetsplatser och inte gå till samma arbetsplats varje dag. Nackdelen är att man ej kan veta sin inkomst framåt (för att man vet inte hur många dagar man ska jobba under de kommande veckorna och månader...) men det finns också fördelar: man kan tacka Nej till jobbet om man just den dagen inte känner för att jobba, man träffar också många olika kollegor och bekantar sig till olika sätt att bedriva verksamhet på förskolan på... Jag har också hört från några förskollärare och barnskötare att de föredrar att "hoppa runt" på olika förskolor (i stället för att sträva efter en fastanställning) på grund av att de inte vill bli "indragna i personal-konflikter" på arbetsplatserna (kommer man in en dag så behöver man inte ta ställning till för- eller emot en konflikt som finns på den arbetsplatsen... man gör bara sitt jobb och går hem).
    Övriga tankar... Förskollärare är bristyrke på många platser i Sverige; många kommuner "skriker efter" legitimerade förskollärare. Om det just där du idag bor är svårt att få jobb som förskollärare, kan du flytta? eller kanske veckopendla till en ort där det är lätt att få jobb på en förskola? Söker du jobb på en ort där förskollärare är en "bristvara" så kan jag tänka mig att arbetsgivare går med på att anpassa schemat så att det passar dig om du ska veckopendla... Kanske går det att göra schemat så att du jobbar fyra dagar i veckan eller att du jobbar t.ex måndag eftermiddag och fredag förmiddag samt hela dagar tisdag, onsdag och torsdag (och i så fall åker du hem, där du "egentligen bor" fredag efter lunch och åker tillbaka till din arbetsort måndag morgon för att hinna till jobbet som börjar efter lunch; det blir ändå fyra övernattningar på arbetsorten men din arbetsgivare kan kanske hjälpa dig hitta bra/billig lösning om hur du kan fixa övernattningar?).
    ***
    Jag tänker också på följande: "bara för att" du är utbildad Förskollärare så behöver du inte nödvändigtvis jobba på just en förskola. Det finns många andra jobb som du kan söka och har en rimlig chans att få. T.ex om du kan tänka dig jobba som FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN så är det bra att ha någon sort högskoleexamen á 180 högskolepoäng (för att det är det som arbetsgivare brukar efterfråga för att anställa inom de yrken). Inom vilket område examen ligger är av mindre betydelse (bra om det är inom "samhällsvetenskap" eller "humaniora" på något sätt... men förskollärarexamen ligger fin-fint i sådana sammanhang, är min erfarenhet). Så, du får - om du vill - fundera även på den lösningen, alltså söka jobb som inte finns på förskolorna.

    Studie- och yrkesvägledare