Hanin

    Hej jag är en 18 årig tjej som går sitt sista år på gymnasiet. Jag går sam-beteende och vill läsa matte 3b efter gymnasiet så jag kan vara behörig till civil ekonom programmet på LIU eller jönköpings Universitet. Problemet är att ansökningsperioden för att läsa matte 3b är från och med September. Det betyder att hösterminen har börjat då och pga av att det är bara hösten man kan söka till civilekonom måste jag vänta till nästa höstermin för att klara matten då den börjar September. Dock vill jag inte vänta ett helt år. Jag tänker på om det Finns andra lösningar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    civilekonom blir man - i Sverige - endast om man tar examen från just civilekonomprogrammet och det är en Universitetsutbildning på 4 år. Universitetet kan inte ta in obehöriga, så du måste ha godkänt betyg i matematik 3 (b eller c).
    Du kan försöka hitta något civilekonomprogrammet som kommer att starta våren 2025. Utbildningsutbud till VT-25 kommer att fastställas till mitten av september 2024, då vet vi vilka utbildningar som blir suniökbara.
    Om de utbildningar du är intresserad av startar endast på hösten, då får du söka till hösten. Men då vill jag råda dig att läsa även matematik 4 (du kan läsa matematik 3b under höstterminen och sedan matematik 4 under vårterminen). Matematik 4 kan eventuellt ge dig meritpoäng men annars så är det bra att kunna mer matte (och speciellt om man vill läsa utbildning inom ekonomi på universitetsnivån). Om meritpoängen läs på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Du kan också fundera på följande: i stället för att läsa mot yrke civilekonom så kanske du kan läsa mot kandidatexamen i ekonomi (det tar 3 år) och söka jobb direkt efter, eller söka efter kandidatexamen läsa på avancerad nivå: magister- eller masterprogrammet. Kandidatprogrammen i ekonomi ges vanligtvis på många svenska högskolor och universitet och det borde ej vara omöjligt att hitta ngt passande program som kommer starta våren 2025.
    Ännu ett tips! Kika gärna på utbud av utbildningar inom yrkeshögskola. Du kanske hittar någon utbildning som du "fastnar för" och som startar antingen hösten 2024 eller våren 2025. Det är troligtvis så att du inte behöver matte 3 för behörighet till någon yrkeshögskoleutbildning (högre matte än matte 2 brukar ej krävas, men man får titta på särskild behörighet för varje utbildning separat); annars så kan yrkeshögskola ta in även obehöriga.
    Några exempel på YH-utbildningar att "kasta ett öga" på:
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/marknadskommunikatör
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-med-digital-kompetens
    yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/green-logistics
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/key-account-manager
    yhguiden.se/utbildning/naringslivsakademin/kommunikativ-redovisningsekonom

    Studie- och yrkesvägledare