Adde14568

    Hej, jag har en dubbel kandidat i kulturgeografi och samhällsplanering som jag tog år 2019. Därefter sökte jag jobb men fick oftast svar att arbetsgivaren har gått vidare med andra sökande. Eftersom jag inte fick något jobb som samhällsplanerare sökte jag in på masterprogrammet och tog min examen i år. Men det har inte givit något resultat. Undrar om det är helt kört att få jobb som samhällsplanerare och undrar varför en sådan utbildning ges när det inte finns några jobb lediga? Det verkar också som att de som får jobb har någon släkting eller dylikt på kommunen som hjälper dem att komma in på arbetsmarknaden. Det ska påpekas att jag har sökt jobb precis i hela landet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    enligt de uppgifter vi har och även visar i presentationen av yrket på framtid.se/yrke/samhällsplanerare är det svårt att, i Sverige, få jobb som samhällsplanerare. Så länge det inte ges jobbgaranti, så kan man tyvärr gå arbetslös efter utbildningen. Just högskoleutbildningar tar inte i någon större utsträckning hänsyn till arbetsmarknaden. Däremot gör yrkeshögskola det, yrkeshögskoleutbildningar får starta endast om läget på arbetsmarknaden i Sverige bedöms att vara mycket god eller god när de studerande förväntas ta examen men det ges inte jobbgaranti även inom den skolformen som visar bäst resultat i att ge jobb (yrkeshögskola).
    Vad gäller att få jobb genom kontakter, så säger t o m arbetsförmedlingen att majoritet av jobben i Sverige tillsätts inte genom jobbannonserna utan genom kontakterna (fråga arbetsförmedlingen om det). Kontakter kan man skapa sig - t.ex via praktik (att under praktik kunna "visa framfötterna" och få anställning eller goda referenser och kontakter som kan leda till anställning hos en annan arbetsgivare). Du kan på arbetsförmedlingen fråga om du kan få "arbetspraktik" beviljad.
    **** Fundera också på följande:
    - skaffa dig ännu mer utbildning och gå mot forskning inom ditt kunskapsområde;
    eller
    - söka jobb som inte direkt är kopplade till just din utbildning. Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare brukar kräva "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett inom vilket kunskapsområde utbildningen ligger. Några exempel på sådana yrken är: FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FKStudiestödsutredare på CSN.

    Studie- och yrkesvägledare