Ronza

    Hej! En 21 årig kvinna i Lund som undrar vad för alternativ en person som mig har om kraven för matte2 inte finns Jag vet att jag kan bli polis, specialpedagog, juridik och jurist program samt tolk, lärare och förskollärare. Men vad mer finns? Folk pratar ständigt om matte2 men det är inte alla som klarar av det och jag vet att det finns andra utbildningar men jag behöver verkligen stöd då jag känner mig värdelös när jag försöker hitta något där jag uppfyller alla krav Vad för alternativ finns? Kan en person som har svenska 1,2 och 3, samhällskunskap 1a1 1a2 och historia 1a1 samt naturkunskap 1a1 1a2 gå på juridik eller har jag helt fel uppfattning?

    • : Hej Ronza! Är ingen SYV så vänta tills du får svar av de. Det finns tyvärr ingen lista med information om vilka utbildningar som kräver matematik 2a/2b/2c som särskild behörighet. Det du kan göra är att fundera över vad du skulle vilja utbilda dig till och söka reda på olika utbildningar inom ditt intresseområde och se de särskilda behörigheterna inom det. Om du med juridik menar juristprogrammet så måste du förutom grundläggande behörighet ha läst historia 1b eller historia 1a1+1a2 samt samhällskunskap 1b eller samhällskunskap 1a1+1a2. Kika gärna också på utbildningar inom yrkeshögskolan, där finns andra utbildningar som inte kräver matematik 2 som behörighet, och dessutom har de i större utsträckning möjlighet att göra undantag från behörigheterna. MVH, Brendan
    • Anna : Tack Brendan för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronza,

    jag tycker du fick ett bra svar i en kommentar till din fråga. Jag håller med om att du behöver fundera över var dina intressen ligger - i första hand.
    Det finns många utbildningar som inte kräver mer matte än matematik1.
    Är det på högskola du vill läsa? Annars finns det även andra utbildningar, på andra ställen än högskolor och universitet. Brendan nämner (i kommentar till din fråga) Yrkeshögskola: för utbud var god se www.yhguiden.se

    Men det finns även utbildningar på folkhögskolorna, www.folkhogskola.nu och inom KKU, privata utbildningar och utbildningar utomlands; man kan också bedriva självstudier.
    Det finns också yrken inom vilka man anställs först och utbildas sen - inom sin anställning, t.ex spårvagnsförare.

    Börja med att titta på olika yrken på www.framtid.se - en sajt där över 2.ooo yrken finns beskrivna.
    Om du fastnar för ett yrke som tvunget - för behörighet till utbildningen - kräver godkänt betyg i matematik 2, så kanske du får motivation att klara av kursen på något sätt. Det finns hjälpa att få i mattestudier, ex. www.matteboken.se och i en räknestuga som drivs av Mattecentrum.

    Några exempel på Högskoleutbildningar som inte kräver matte 2:
    Språkkonsultprogrammet
    Kandidatprogram i Historia
    Genusvetenskap - Kandidatprogram
    Digitala kulturer - Kandidatprogram
    Europastudier med humanistisk profil - Kandidatprogram

    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar som inte kräver matte 2:
    yh till Paralegal i Malmö
    yh till Tandsköterska i Lund
    yh till Trädgårdsmästare i Staffanstorps kommun
    yh till Lokförare i Ängelholm