m
    Hej, jag under om hur senare del av kurser funkar. T.ex om jag går i bma programmet i Umeå den här hösten, men vill istället plugga i en annan studieort som t.ex Linköping. Behöver jag då gå om 1 år eller börjar jag terminen med ordinarie gruppen samtidigt? Kommer jag ta examen samtidigt som de eller 1 år senare?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, kontakta studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen … det går inte att ge ett generellt svar.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej M!
    Som SYV Mikael redan har svarat så behöver du kontakta utbildningsansvariga (du kan t.ex börja med studievägledare) på den institutionen dit du vill byta. I frågan om byte på det sättet som du önskar byta finns det flera olika "aspekter". Första frågan blir om det finns ledig plats på det lärosäte dit du vill byta. Om ledig plats finns eller uppstår, så kan också konkurrens uppstå om den platsen eller de platserna (det kanske finns flera personer som vill byta till samma utbildning på samma lärosäte). Vidare är det viktigt att få fram om upplägget (vilka kurser som läses och i vilken ordning de läses) stämmer överens mellan de två lärosätena. Om ledig plats finns och upplägget stämmer, då borde man kunna "hoppa in" i samma utbildning på ett annat lärosäte och fortsätta läsa utan att behöva gå om en årskurs. Finns ju ingen anledning att läsa om samma kurser i vilka man redan har godkända betyg. :)
    Vad gäller frågan om upplägget - hur bra de stämmer överens, så kan du kanske själv ta och jämföra vilka kurser som läses och i vilken ordning de läses (under vilka terminer). Kursförteckningen brukar gå att hitta på utbildningens egen webbplats. Om du inte hittar den förteckningen, kontakta de utbildningsansvariga.

    Studie- och yrkesvägledare