Elev

    Typ alla jobb i form av handläggning jag söker står det krav juristexamen. Jag hat inte poäng nog att söka jurist. Finns det någon annan liknande utbildning som ger möjlighet till jobb med liknande utbildning? Rättsvetenskap är för svår så den går inte heller för mig tyvärr. Gärna i närhet till Örebro eller på distans.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    inom vissa yrken är juristexamen ett krav men inom väldigt många andra kan arbetsgivare ha ett Önskemål om att man har juristexamen men arbetsgivare kan anställa även utan juristexamen. Till juristexamen läser man - i Sverige - i 4.5 år på universitetet, det är alltså en lång utbildning och det finns inte riktigt någon "motsvarande utbildning" (i alla fall inte som jag känner till).
    Du får gärna kasta ett öga på "liknande yrken" (alltså yrken som på något sätt "liknar" yrket Jurist): OBS!" yrken kan likna varandra på olika sätt...

    Statsvetare

    Adoptionshandläggare

    Advokatsekreterare

    Beslutsfattare på Migrationsverket

    Bokförlagsyrken

    Civil utredare

    Ekonom

    Familjerättssekreterare

    Företagsmäklare

    Internationell rättsvetare

    IP-konsult

    IP-paralegal

    Jämställdhetssamordnare

    Kronoinspektör

    Licensexpert

    Nämndsekreterare

    Paralegal

    Patentombud

    Rättssociolog

    Rättsvetare

    Sakkunnig / rådgivare / förhandlare

    Samhällsvetare

    Skattekonsult

    Utredare.

    De flesta "handlednings-yrken" är i Sverige icke-reglerade (med några få undantag). Icke-reglerat yrke betyder att arbetsgivare får anställa vem de vill (med vilken utbildning som helst). Hittar inte arbetsgivare någon med juristexamen att anställa kan hen anställa någon utan juristexamen men med vilken utbildning som personen kommer att anställas går inte att redogöra för - för att olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika.
    Generellt sett, så ger utbildningar inom yrkeshögskola väldigt bra chanser att få jobb direkt efter examen. Du får därför gärna kika på utbud av utbildningar på www.yhguiden.se
    Se listan på yrkeshögskoleprogram inom Juridik på yhguiden.se/resultat?juridik - nya yrkeshögskoleutbildningar kan "släppas" när som men det stora "utsläppet" sker som regel i januari varje år.
    Du kan annars söka någon kurs inom juridik på högskolenivå (kanske mest för att testa på läsa juridik på högskolenivå...). Du kan söka till högskola-universitet och till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt.

    Studie- och yrkesvägledare