Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Pia,
    VO är ett yrkesprogram och APL (arbetsplatsförlagd lärande, en sort "praktik") ingår med minst 15 veckor fördelade på de tre gymnasieåren. Men om man läser som gymnasial lärling, då är eleven på en eller flera arbetsplatser minst halva tiden; elever läser yrkeskurserna på arbetsplatserna och de övriga kurser i skolan.
    Listan på alla gymnasieskolor som i hela Sverige erbjuder VO finner du i listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?VO
    och av dem skolorna som erbjuder möjlighet att läsa som lärling - på gymnasieguiden.se/gymnasium?VO-lärling
    ***************
    I Stockholms län:
    gymnasieskolorna som erbjuder VO  - gymnasieguiden.se/gymnasium?VO-Sthlm-län
    och av dem skolorna som erbjuder lärlingsupplägg - gymnasieguiden.se/gymnasium?VO-lärling-Sthlm-län

    ***************
    Vad gäller boende på annan ort för gymnasieelev, så är det en komplicerad fråga; vår erfarenhet är att många elever som flyttar för att gå på en gymnasieskola på annan ort börjar redan i slutet av första terminen längta hem och funderar på att hoppa av gymnasiet för att flytta till föräldrahem igen. Mitt förslag är därför att ni försöker ordna skolgång så nära föräldrahemmet som möjligt, men det är givetvis upp till er som familj att bestämma hur ni vill ordna det.
    Om det är för långt för att dagligen pendla, då måste det lösas på något sätt och här kommer en fråga om ekonomiska bidrag in: det råder ganska strikta regler om vilka skolor eleven kan gå för att familjen ska få viss ekonomisk hjälp för att ordna boende på skolorten. Att bo på internat är inte gratis.
    Bidragen för boende och resor täcker tyvärr inte alla kostnader. Men för att ha rätt till de bidragen måste eleven (i de flesta fallen) gå på en skola så nära föräldrahemmet som möjligt. För att i annat fall mister eleven rätten till de bidragen. Studiehjälpen/studiebidraget (samma summa som barnbidraget) betalas av CSN; här gäller det att läsa på heltid och inte skolka. Men de pengarna räcker inte långt.
    Inackorderingsbidrag eller Inackorderingstillägg - så heter de bidragen som kommunerna respektive CSN betalar till elever som inte kan bo hemma under gymnasietiden pga det finns ingen gymnasieskola med rätt program/inriktning inom pendlingsavstånd.
    Det spelar roll om det är en kommunal eller en fristående gymnasieskola som eleven kommer in på.
    Om familjen inte är beroende av de bidragen, utan kan bekosta allt själv - då kan eleven söka till gymnasieskolorna i hela Sverige, men till de kommunala skolor blir eleven lågt prioriterat (när alla egna elever kom in, och om det finns ledig plats, det är endast i det fallet som en elev från utanför upptagningsområde kan komma in); men fristående gymnasieskolorna tar emot alla sökande på samma villkor.
    Men om en elev kommer in på en fristående gymnasieskola (och samma program och nationell inriktning finns närmare föräldrahemmet då kommer CSN neka betala ut Inackorderingstillägg). De flesta elever/familjer vill ha bidragen för boende och resor för eleven när hen läser på annan ort och söker därför till en gymnasieskola (i första hand) som ligger så nära som möjligt till föräldrahemmet.

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Du har redan fått svar från Milla och det är korrekt information som du fick. Du har också frågat om Internat/Boende och den frågan känner jag att du inte riktigt fått svar på - därför vill jag nu komplettera det tidigare svaret.
    Här finns en lista på de gymnasieskolor som vi känner till har Internat eller elevboende: https://www.fragasyv.se/info/elevboende-gymnasieskolor
    Men...
    Läs gärna frågan och svar i tråden på https://www.fragasyv.se/fragor/vem-har-raett-att-bo-pa-internat - saken är den att även om Internat finns vid skolan så är det inte så att alla elever alltid får plats, utan det kan vara så att endast de flesta (inte alla) av förstaårs elever får bo på internat och inför år2 får de ordna eget boende, t.ex... Internat kan också ha regler om att eleverna måste åka hem på freda eftermiddag och komma tillbaka måndag morgon, alltså får inte bo över helgerna. Vårdnadshavare brukar behöva skriva på ett förbindelse om att i fall eleven bryter mot reglerna som finns på boendet, då måste vårdnadshavare snabbt komma och hämta eleven. Det är ju inte så att en elev på annan ort kommer garanterat få boende under alla sina 3 år på gymnasiet, även om hen får bo på internat i början av sina studier.
    Utbud på gymnasieskolorna kan ändras och t o m så sent som i slutet på våren eller början på sommaren... t.ex kan lärarbrist sätta käppar i hjulen, så eleven bör helst ha flera alternativ (t o m Många alternativ) i sin gymnasieansökan.
    Exempel på hur man inte ska göra sin gymnasieansökan: om en elev söker endast en gymnasieskola och en utbildning på den skolan och allt passar bra (Internat finns, och löfte finns om att få bo på internatet) och sedan sent på våren visar det sig att det programmet eleven sökt till ej kommer att starta eller eleven får ihop för få Betygspoäng i sitt slutbetyg från grundskolan och ej får plats på den sökta utbildningen - då står eleven utan gymnasieplats.
    Det finns tyvärr fall när en behörig elev ej har någon gymnasieplats när läsåret börjar. Vi rekommenderar därför söka flera alternativ i sin gymnasieansökan. Man kan söka samma program på många gymnasieskolor, eller om man vill absolut gå på en viss skola i så fall söka flera utbildningar på den skolan.
    Rekommendationen är att du vänder dig till SYV på elevens skola; hen har lokalkännedom, vet vilka gymnasieskolor som ligger närmast. Gymnasieantagningen (personal som jobbar där) bör också vara behjälplig.
    Viktigt att tänka på när man söker till gymnasieskola på annan ort:
    kommunala gymnasieskolor tar in de elever som bor i den egna kommunen i första hand och endast om det sedan finns ledig plats - övriga elever; på så sätt kan en elev med högsta betygspoäng ej komma in (pga hen är skriven i "fel kommun");
    fristående gymnasieskolor gör ingen skillnad på vilken kommun eleven är skriven i, men för att få Inackorderingstillägg från CSN bör eleven i första hand söka till en skola som ligger närmast folkbokföringsadressen; om eleven ej kommer in på den skola, brukar det gå bra att komma in på en skola som ligger lite längre bort... alltså om eleven vill ha Inackorderingsbidrag från CSN för att läsa på en fristående gymnasieskola bör hen söka till den skola som ligger närmast - i första hand och sedan i "fallande grad" till skolorna som ligger längre bort.
    Jag förstår att det hela kan verka krångligt och svårt att sätta sig i.
    Om du uppger i vilken kommun eleven är folkbokförd och vilka utbildningar på gymnasiet, förutom VO som eleven kan tänka sig vilja gå, kan vi förhoppningsvis ge ett kortare och tydligare svar om vad som gäller i just den situationen som frågan gäller.
    Hälsningar
    Mikael