A
    Hej,

    Jag undrar om det polska språket finns som moderna språk i Sverige? Jag menar alltså om polska lärs ut på gymnasienivå (på samma sätt som t.ex. Spanska 3,4 & 5) som moderna språk (inte modersmål) någonstans i Sverige?

    Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    enligt våra uppgifter kan man via Språkcentrum i Göteborg - på gymnasiet läsa Polska 3, 4 och 5, alltså läsa polska som moderna språk. Både kommunala och fristående gymnasieskolor i Göteborg får köpa tjänster av Språkcentrum. För mer info var god kontakta Språkcentrum i Gbg >>.
    Vänligen
    ANNA

    • : Tack så mycket för svaret!
    • : Så om jag vill läsa polska som moderna språk. Hur gör jag då? Finns det i en speciell skola eller på komvux?
    • Anna : Komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd, som du måste fråga - om de kan erbjuda läsa Polska eller inte. du kan också se om du kan hitta någonstans där det erbjuds prövning. Prövningar får man göra i alla kurser, i vilka "undervisning pågår" och i alla de olika svenska kommuner (när man inte längre är gymnasieelev). Jag förstår att det är jobbigt att leta i hela Sverige; sedan kan det bli dyrt och besvärligt att åka minst 2 ggr till prövnings-tillfällen (och detta om man hittar var man kan göra prövning). det är tyvärr inte alls säkert att det går att hitta. Vi beklagar att det är en sådan "o-ordning" vad gäller prövningar; finns ingen sammanställning om var olika prövningar erbjuds; vi har påpekat det många ggr i olika forum och till flera olika myndigher, men ännu kan vi inte se någon bättring på det område, tyvärr.
    • Anna : Det som gäller, är, alltså, följande: Läsa gymnasiala kurser kan du på komvux i den kommunen där du är folkbokförd (av det utbudet som din komvux kan erbjuda); prövningar kan du göra i hela Sverige - om du hittar var prövning i just den kursen erbjuds. Fråga SYV kan tyvärr inte hjälpa till att leta var prövningar erbjuds (det är tidskrävande och ofta hittar man inte, trots att man har letat på alla sätt man kunde).
    • Milla :

      Jag ser nu på provninggbg.alvis.gotit.se/student/kurskatalog att prövningar i Polska 3 och 4 finns att anmäla sig till hos Prövningsenheten i Göteborg.
      Så, om du anser att du har tillräckliga kunskaper och vill och kan resa till Göteborg vid minst 2 tillfällen under våren 2019 - kan du anmäla dig till en eller flera prövningar. Kontaktuppgifter till Prövningsenheten i Göteborg - E-post [email protected] Telefon 031-367 02 10 Besöksadress: Skånegatan 20, Göteborg.

    Läs alla kommentarer