Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du ställer din fråga för tidigt. Utbildningsutbud förändras. Vilka utbildningar som Stockholms universitet kommer att erbjuda när det blir dags för dig att, efter gymnasiet, söka till en eftergymnasial utbildning, är det ingen idag som med säkerhet kan svara på.
    Man kan givetvis ta reda på utbud av utbildningar på SU som finns idag, men att exakt samma utbud kommer finnas även om några år är ju ingen egentligen som vet. Mycket kan hända på kort tid. Och du kan också ändra dina planer... du kanske vill jobba ett tag direkt efter gymnasiet och sedan kanske söka till Yrkeshögskola i stället för att bli t.ex Specialistundersköterska, Tandsköterska, Steriltekniker eller Apotekstekniker?
    Du frågar hur du kan få reda på om en viss utbildning t.ex utbildning till sjuksköterska ges på Stockholms universitet. Det kan man göra på olika sätt, t.ex genom att söka på lärosätenas gemensam webb Studera.nu - jag gjorde nu en sökning på "sjuksköterskeexamen" och studieort Stockholm och fick fram två träffar, se Studera.nu/ssk/sthlm - ingen av de visar SU utan utbildningarna finns på två olika högskolor i Stockholm (så är det idag, men hur det blir om några år får vi se då...).

    Studie- och yrkesvägledare