Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tandläkarprogrammen på de svenska lärosäten kräver för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Man behöver också ha även Grundläggande behörighet.
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt, t.ex genom examensbevis från komvux eller genom ett studieomdöme från en folkhögskola.
    På komvux gör du planering mot examensbevis tillsammans med SYV; du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Tips! fundera på att läsa, på komvux, mot yrkesexamen som undersköterska och inom den inkludera även svenska 2,3 och engelska 6 samt fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. På så sätt får du både ett "färdigt yrke" och behörighet till tandläkar-, läkar- och veterinärprogrammet. Som utbildad undersköterska  ska du kunna få jobb på somrarna mellan kurserna på tandläkarprogrammet och även extrajobb vid sidan av studier; du ska också kunna med examen som undersköterska komma in på flera av yrkeshögskoleutbildningar, t.ex läsa mot yrken som Tandsköterska, Ambulanssjukvårdare eller Apotekstekniker

    Studie- och yrkesvägledare