Elmira

    Hej, Jag har några kurser som jag vill göra prövningar i, jag undrar nu om jag söker till 3 prövningar i Stockholm kommun under våren, kan jag då sedan söka 3 prövningar under samma termin i en annan kommun. Så att till exempel gör 5-6 prövningar på en termin stället för 3 st bara. Är detta tillåtet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag känner inte några allmänna/generella begränsningar i hur många prövningar man får göra per år, termin, månad, vecka eller dag. Vissa kommuner inför "lokala regler" som säger att "i vår kommun får man göra max si och så många prövningar per termin eller månad..." men det är oklart om det skulle hålla rättsligt, om någon tog upp frågan för överklagande... Frågar man skolverket, så säger skolverket att de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i. Man kan därför anmäla sig i olika kommuner och jag känner inte till att något "samarbete vad gäller antal prövningar" skulle finnas mellan olika kommuner. Det enklaste för dig är att du anmäler dig till prövningar i olika kommuner och på så sätt kan du boka in dig på många prövningar under en och samma termin.
    Men tänk på att du behöver ha tid och ork för att förbereda dig inför prövningar; givetvis kan man chansa och hoppas på att få högre betyg även om man inte läser på inför prövningar, men min rekommendation är att förbereda sig så mycket som möjligt (för att få bättre chans att få högre betyg)!
    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till med prövningar!
    Hänvisning/lästips: https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare