Johan
    Hej, har nämligen träffat en tjej som bor och går i skola i Turkiet. Skolsystemet där skiljer sig en del från det Svenska så det jag undrar är hur det skulle bli för henne om hon flyttade hit till Sverige. I dagsläget så går hon sitt tionde år i skolan i Turkiet.

    Jag har ett par frågor som jag själv tänkt på men skulle självklart få så mycket information som möjligt.

    Kommer hon behöva betala eller får hon möjlighet till gratis skola som alla andra?

    Hur fungerar SFI kommer hon behöva vänta innan hon får fortsätta med sin gymnasieutbildning?

    Hur ser det ut med bidrag från csn?

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Johan, om din flickvän flyttar till Sverige (och inte bara är på besök) måste hon få något slags uppehållstillstånd och personnummer.
    Det är först när hon får sitt PUT, permanent uppehållstillstånd (vilket brukar ta 2 år att få) - då har man rätt till svenskt studiestöd, dvs kan få pengar från CSN.

    Det är stor skillnad om man är medborgare i ett annat EU-land eller inte. Du får höra med Migrationsverket vad för slags uppehållstillstånd din flickvän kan få. Tänk på att det kan ta lång tid innan hon får lov att flytta till Sverige. I vissa vall tar det åratal. Och på den tiden kan reglerna ändras.

    Allmänt gäller
    Om man kommer till Sverige för att sammanbo med en svensk medborgare /eller om man gifter sig med en svensk medborgare/ - och man kommer från ett land utanför EU, tar det lång tid innan man får sitt uppehållstillstånd och sedan tar det 2 år, efter det att man har flyttat till Sveirge - för att få PUT, permanent uppehållstillstånd. PUT ger som regel rätt till svenskt studiestöd. När man ännu inte har PUT, får man inga pengar för att man studerar. Man får inga pengar för att läsa SFI, Svenska för Invandrare. Är man klar med SFI, kan man lika mycket (ungefär) svenska som en elev som slutar åk6 i grundskolan. Sedan läser man SAS, svenska som andraspråk och sedan gymnasiesvenska SAS 1, 2 och 3. Det tar olika lång tid för olika människor. Är man ung och språkbegåvad kan det ta 2-3 år. Är man äldre och/eller inte språkbegåvad - kan det ta hur lång tid som helst.
    Ang. SFI - svenska för Invandrare; man vänder sig till den kommunen där man är folkbokförd - för att få ställa sig i kö för att läsa SFI. SFI är en särskild studieform. Det kan ta olika lång tid att få plats på SFI i olika kommuner och också beroende på vilken tidigare utbildningsbakgrund man har. Vid anmälan till SFI brukar lärare och/eller SYV ställa frågor och titta på utbildningsdokument som personen som anmäler sig till SFI kan uppvisa och "placera" personen i rätt SFI-kö - akademiker och analfabeter brukar inte läsa tillsammans, utan det finns många olika SFI-grupper: för unga/motiverade/snabba studerande som dessutom kan träna prata svenska i hemmiljö tar det oftast kortare tid att uppnå bättre resultat inom svenska språket.

    Vill din flickvän läsa med undervisningsspråk engelska och för övrigt uppfyller behörighetskraven, är det inte omöjligt att hon kommer in på en högskoleutbildning. Dock får hon inte studiemedel innan hon får PUT, permanent uppehållstillstånd (som regel). Det är CSN som utreder rätt till svenskt studiestöd. I undantagsfall kan man få rätt till svenskt studiestöd snabbare, t.ex om man har sammanbott med med svensk medborgare utomland under lång tid (med lång tid menas det i alla fall fem år eller lägre... om jag minns rätt... men det är CSN´s regler och det är de som gör den bedömningen). En annan orsak till att kunna snabbare få rätt till svenskt studiestöd är om man har barn som är svenska medborgare, om jag förstod reglerna rätt. Det är inte studie- och yrkesvägledare som är expert på de frågorna, utan du får vända dig till CSN och till Migrationsverket.

    Kort och gott; första tiden i Sverige (i regel de 2 första åren) så får din flickvän antingen jobba, om hon får jobb, eller så får du försörja henne - om hon flyttar till Sverige för att sammanbo med dig.

    • : tack för svar, men hur ser det ut för henne att fortsätta studera här. Går det att fortsätta direkt eller måste hon lära sig svenska först?
    • Saga : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar till dig, var god läs ovan! :)
    • Saga : Om hon vill läsa med undervisningsspråk Svenska - måste hon lära sig svenska; det finns utbildnignar med undervisningsspråk Engelska eller andra språk - och om hon uppfyller behörighetskraven och konkurrerar sig in på en utbildningsplats - får hon läsa; dock får hon inte några pengar från CSN innan hon får PUT, permanent uppehållstillstillstånd, men hon slipper i alla fall betala terminsavgifter, vilket är ju en stor fördel!