AcsTcoc

    Hej, Jag studerar för närvarande tillämpad AI här i Halmstad och överväger att överföra mina studier till en högskola eller ett universitet i Stockholm. Eftersom tillämpad AI-utbildningen är relativt ny, finner jag mig osäker på vilket utbildningsprogram jag kan överföra till för att fortsätta mina studier. Jag skulle uppskatta om ni som yrkesvägledare kunde ge mig vägledning angående vilka utbildningsalternativ som kan vara lämpliga för mig att överväga i Stockholm med hänsyn till mina nuvarande studier. Tack på förhand för er tid och eventuell assistans.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att "överföra" dina studier från område tillämpad AI till ett annat utbildningsprogram, i Stockholm, kan vara en utmaning eftersom det kan finnas skillnader i kursinnehåll och krav mellan olika lärosäten och program. Det bästa steget är att börja med att undersöka vilka utbildningsprogram som är tillgängliga vid universitet och högskolor i Stockholm och sedan jämföra deras kursinnehåll med dina nuvarande studier.

    Här är några alternativ att överväga baserat på din nuvarande bakgrund inom tillämpad AI:

    1. **Datavetenskap eller datateknik**: Dessa program fokuserar på att utveckla tekniska färdigheter inom områden som programmering, databashantering, maskininlärning och artificiell intelligens. Eftersom du redan har studerat tillämpad AI kan dessa program vara en naturlig fortsättning för att fördjupa dina kunskaper inom datavetenskap.

    2. **Digitala innovationer**: Denna typ av program fokuserar på innovation och utveckling av digitala produkter och tjänster, vilket kan inkludera tillämpningar inom artificiell intelligens och maskininlärning. Det kan vara ett passande val om du är intresserad av att arbeta inom branscher där digitala lösningar är centrala.

    3. **Entreprenörskap och innovation**: Om du är intresserad av att starta ditt eget företag eller arbeta inom startups kan ett program inom entreprenörskap och innovation vara passande. Du kan använda dina kunskaper inom tillämpad AI för att utveckla och implementera innovativa idéer inom teknik och AI.

    Innan du tar ett beslut är det viktigt att noggrant undersöka och jämföra olika utbildningsprogram för att se vilket som bäst matchar dina intressen och karriärmål. Du kan också överväga att kontakta studievägledare vid de universitet och högskolor i Stockholm som du är intresserad av för att få mer specifik vägledning och råd. De studievägledare som jobbar på universitetet och högskolor känner till bäst av alla de utbildningar som erbjuds på deras eget lärosäte, det är därför du ska kontakta dem, om du inte vill på egen hand, genom att läsa på lärosätenas webbar, själv hitta passande utbildningar.
    I Stockholm finns följande lärosäten:

    Ersta Sköndal högskola

    Handelshögskolan i Stockholm

    Försvarshögskolan

    Karolinska institutet

    Konstfack

    KTH - Kungliga tekniska högskolan

    Kungliga konsthögskolan

    Kungliga musikhögskolan

    Röda Korsets högskola

    Sophiahemmet högskola

    Stockholms konstnärliga högskola

    Stockholms universitet

    Södertörns högskola.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare