Alex2942

    Jag ska börja trean efter sommarlovet och vill flytta. Jag går just nu el och energi med inriktning dator och kommunikationsteknik och jag läser även svenska 3 och engelska 6 i trean för att få högskolebehörighet. Om jag flyttar till Stockholm kommer jag då ha rätt till att gå där jag kan läsa de kurserna?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    elever på yrkesprogrammen har rätt att läsa svenska 2,3 och engelska 6 (kurserna som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier). Om du blir antagen till någon gymnasieskola så har du rätt att bl.a läsa de kurserna. Frågan är dock om du kommer bli antagen till år3 om du inte redan sökt via gymnasieantagningen i Storstockholm och konkurrerar med dina grundskolebetyg om en gymnasieplats. Att bli antagen på annat sätt än genom ansökan under val- eller omvalsperioden (via gymnasieantagningen) är inte elevens rättighet. Om du inte sökt till någon gymnasieskola i Stockholm än, gör en sen ansökan nu, snarast. Vid sen ansökan blir du placerad längst bak i kön, oavsett hur höga grundskolebetyg du har. Se listan på vilka gymnasieskolor som i Stockholm erbjuder EE/dator-och-kommunikationsteknikgymnasieguiden.se/gymnasium?EE/kommunikationsteknik-sthlm -- Varför är det inte självklart att bli antagen till år 3 på samma gymnasial utbildning som man läst på en annan gymnasieskola? Jo, det finns flera anledningar: det kanske inte finns någon ledig plats, men även om ledig plats finns så kanske kurserna du läst inte "matchar ihop" med hur upplägget på den nya skolan ser ut och du kan i så fall inte uppnå kraven för gymnasieexamen och i så fall får inte skolan anta dig. Kanske måste du gå om årsurs 2... men det är inte alls självklart att bli antagen på annat sätt än genom konkurrens om gymnasieplats hos gymnasieantagningen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Alex2942 : Jag förstår. På denna länk https://bytagymnasium.se/sa-har-byter-du-gymnasium står det att om man flyttar har den nya kommunen skyldighet att erbjuda plats en på en gymnasieskola. Har man redan påbörjat så ska denna vara på samma program och inriktning. Är detta korrekt? Eller måste jag alltså söka personligen? Isåfall, var gör man det? Tack
    • Milla :

      Min erfarenhet är att det med kommunens skyldighet att erbjuda gymnasieplats på rätt utbildning är "sanning med modifikation" (det är nämligen inte alls alltid det funkar...). Det finns problem som t.ex lärarbrist, brist på passande skollokaler (t.ex kan man inte placera 40 elever i ett klassrum där det finns plats för max 32 personer men det största problemet i att komma in i årskurs 3 är att det är för sent att få beslut om Individuellt anpassat program; det beslutet måste fattas av den skolans rektor där eleven kommer ta ut sitt examensbevis innan eleven går ut årskurs 2. Och i fall ordning i vilka du läste kurserna på din "gamla" skola och hur kurserna läses på den andra/nya skolan inte passar ihop, då kommer du inte kunna uppnå kraven för examensbevis och i så fall får inte eleven antas... ). Din utbildning erbjuds i Stockholm endast på fem skolor, du får gärna kontakta alla de skolorna; du får också gärna kontakta gymnasieantagningskansliet för Storstockholm - maila nu, på en gång till Epost: [email protected]

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    En elev som bor i Stockholm kan läsa på gymnasieskolan inte endast i just Stockholm utan även i andra ("kringliggande") kommuner. I Stockholms län hittar jag cirka 20 gymnasieskolor som erbjuder "din utbildning": se gärna: gymnasieguiden.se/gymnasium?EE/dator-stockholms-län -- du måste ta kontakt med de skolorna som du kan tänka dig vilja läsa på och fråga om de till hösten kommer ha plats i årskurs 3. Om de tror de kommer ha plats att ta in dig, skickar du i så fall din studieplan och uppgifter om vilka betyg du redan har fått i årskurs 1 och 2 + det är möjligt att även närvarorapport från din tidigare gymnasieskola också behöver skickas med + även ditt slutbetyg från grundskolan. Sedan lär du få svar om du kan bli antagen på en viss skola. Det är bra om du tar kontakt med skolorna snarast, typ idag. Detta för att semestertiderna nalkas och närmare midsommar kan det bli svårt att hitta någon ansvarig för just frågan om skolbyte person på gymnasieskolorna som inte är på semester.
    På din nuvarande gymnasieskola har du rätt att fullfölja din utbildning. Jag råder dig därför att inte (ännu) skriva ut dig från din nuvarande gymnasieskola utan att du först hittar någon skola i Stockholm som svarar att de kommer att anta dig, och först efter det meddelar din nuvarande skola om att du vill sluta -- för att en situation kan uppstå då du ser att ingen skola i Stockholms län inom rimlig avstånd från din bostad i Stockholm kan ta in dig... då tycker jag att du i så fall vinner på att försöka stanna kvar och läsa år 3 på din nuvarande skola.