U

    Hej! Jag är intresserad av att börja plugga en kandidat på distans nästa höst men har en fundering! Kan det ställa till något med CSN eller liknande om jag flyttar till usa under tiden utbildningen är? Kommer självklart fortfarande vara svensk medborgare men undrar om det finns som krav att vara skriven i Sverige för att få plugga på universitet/ högskola härifrån?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    se om Distans är Med eller utan obligatoriska träffar. Att utbildningen är på distans kan innebära att det finns obligatoriska träffar men även om utbildningen är på distans utan obligatoriska träffar så kan skolan kräva att du kommer till skolan (t.ex vid misstanke om fusk).
    Jag är inte expert på frågor om var man måste vara folkbokförd vad gäller CSN och studier på universitetet. Så, du får gärna fråga de som jobbar på CSN och på den institutionen där distansutbildningen ges. Min gissning är att det är OK att bo utomlands och att i fall du blev ANTAGEN så har du sedan rätt att fullfölja din utbildning oavsett var du är skriven/folkbokförd (fram tills dess att du själv hoppar av eller inte klarar få godkända betyg och blir därför spärrad från att fortsätta läsa på ditt program). Men, som sagt, är inte expert på de frågorna, så du vinner på att få svar (ang.studiemedel - från de som jobbar på CSN) och från personal på den institutionen där utbildningen ges.

    Studie- och yrkesvägledare