Mitt barn går årskurs 2 i ett av gymnasiets Högskoleförberedande program och har pga ohälsa "reducerat" delar av undervisningen, 200 poäng, för att kunna fokusera på återhämtning i egen takt. Ambitionen är att hen ska gå fulltid i åk 3. kurserna som reducerats är inte förutsättningar för någon kurs i åk 3.
En av skolans medarbetare föreslår att hen ska skriva prov i de ämnen som är "reducerade" och som eleven inte deltar i för att eleven ska kunna få ett F istället för "streck".
Jag är osäker på vad fördelarna med detta blir för eleven?
Alternativet att skriva dessa prov ger F i betyg på några kurser och möjlighet till ett examensbetyg istället för Studiebevis, förutsatt att eleven får minst 2250 godkända poäng.
Jag uppfattat att har man F är man behörig till Komvux för att läsa om de kurserna vilket även är möjligt med Studiebevis. (Råkar man dock skriva ett E så får man höja via prövning)
Alternativet att inte skriva proven och inte få en examen uppfattar jag ger ett studiebevis och möjlighet att läsa om på komvux.
Från elevens perspektiv blir det några fler provtillfällen som kanske kunde spenderats med fokus på annat.
Vad är fördelarna respektive nackdelarna med att få ett F eller reducera ?