Rebecca
    Hej, jag går andra året på gymnasiet, och vi har en 2-årig idrottskurs. som precis slutat. I ettan skulle vi göra en film om en viss aktivitet och dess hälsoeffekter. Min grupp och jag gjorde filmen, men när vi hade skickat in den märkte läraren att ljudet inte funkade. Vi skickade då in manus, vilket var ok för läraren, så att han ändå skulle kunna ha underlag på oss. Nu i slutet av tvåan kommer han fram till mig och säger att jag måste göra om filmen för att få E. Jag frågar honom om manuset som vi skickade in och han svarar endast med "ja, jag vet inte vart det har tagit vägen". Kan han göra så? Alltså tvinga mig göra en uppgift bara för att han har slarvat bort underlaget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca; det finns tyvärr inga fasta regler som skulle reglera en sådan situation (som du beskriver). Det är en specifik situation: först funkade inte ljudet, sedan försvann manuset... men om du eller din grupp har manus - skicka det på nytt, är mitt förslag. Om ni inte har det, då har ni också "slarvat bort det", kan man ju säga. Eller fick försäkran från läraren när ni skickade manuset, att hen ska väl ta hand om det...? Även då kan saker hända - datorer kan krascha t.ex.
    Mitt förslag är att du och din grupp gör allt vad ni kan för att "möta" lärarens "krav" så att ni kan lösa situationen och få så höga betyg som möjligt. Läraren är också en människa och kan också "slarva bort" saker ibland... precis som du och jag kan. Det gäller att försöka komma överens och lösa situationen så smidigt som möjligt.
    Det är givetvis mycket tråkigt att manuset "försvann"... men sådant händer. I ditt framtida studie- och yrkesliv kan många liknande situationer hända.
    Jag kan berätta ett exempel som jag väl känner till: en person som läste till förskolläraren som är en fyraårig högskoleutbildning. När det blev dags att ta examen, säger utbildningsadministratören, att "du kan inte få examen eftersom en liten kurs i åk1 saknas det markering på att du fick godkänt betyg i". Det kom som en jätteöverraskning! Läraren som undervisade i den kursen var redan avliden (det var en rätt gammal lärare) - så det gick inte att få uppgifter från läraren. Hen står nu utan förskollärarexamen och kan inte ansöka om förskollärarlegitimationen. Mitt förslag var att hen går om (läser ännu en gång) den lilla kursen, men hen vägrar (hävdar att det redan var godkänt för 4 år sedan men det går nu inte att bekräfta). Där är vi nu... och vem blir lidande av det? Det är i första hand personen som inte får godkänt betyg. Ibland går det inte att få rätt (även om man har rätt) och en fråga man måste ställa sig: "Do you want to be right or do you want to be happy?" - och du kan inte få både och...
    OM Läraren slarvare bort ert manus, gjorde hen det inte med flit; det var en olyckshändelse i så fall, kan man säga och "shit happens".
    Om jag vore i dina skor, skulle jag göra om filmen och nu kanske också ljudet fungerar på den! :)

    Vänliga sommarhälsningar

    ANNA