1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Du ställer en mycket viktig fråga men som också är komplex och omöjlig att ge ett kort svar på.

    En sak jag undrar över är om skolan är snabb på att rapportera skolk till CSN. Vid skolk förlorar eleverna rätten till studiehjälpen från CSN. De flesta gymnasieelever är måna om att inte förlora utbetalningar från CSN. Den ekonomiska incitamenten är ganska viktig för de flesta människor. Det kan vara en bra idé att införa någon form av belöning vid hög närvaro, t.ex att skolan köper ett antal körlektioner hos en Trafikskola om eleven har utmärkt närvaro...? (bara en tanke). 
    Du skriver om att eleverna skolkar på grund av att de inte trivs i skolan, men varför trivs de inte? Är det "tråkiga" lokaler? mobbing? att eleverna valde fel program? Man måste veta varför eleverna inte trivs för att försöka förbättra trivseln. 
    Det finns, teoretiskt sett, mycket man kan gör för att öka trivseln. T.ex kan skolan erbjuda frukost på skolan innan lektionerna börjar. Om lektionerna kan börja så sent som möjligt, t.ex tidigast kl.9.00 är också en åtgärd att fundera över. De flesta gymnasieelever skulle nog "rösta för" att ha sovmorgon varje dag. Att införa "dubbla-lektioner" för att skippa några raster, så att skoldagen blir mer komprimerad - är kanske också ngt att tänka på. Om ni på skolan kan fråga eleverna vad eleverna önskar och föreslår ska ändras på skolan - så kommer ni förhoppnings få flera bra förslag som också går att genomföra. Eleverna kommer i så fall känna att personal lyssnar på dem och tar deras önskemål och förslag på allvar, vilket borde öka trivseln på skolan.
    Nu är jag inte någon expert på att öka trivseln på en skola... men det borde gå att hitta experter på det område, kanske fråga några psykologer vad som gör att eleverna på vissa skolor trivs bättre än på de andra.
    Jag tänker också på att det kan vara en bra idé att involvera elevernas vårdnadshavare -- går det att erbjuda elevernas familjemedlemmar att vara närvarande på lektionerna? En elev skulle kanske inte våga skolka om hen vet att mamman eller pappan kan dyka upp på vilken lektion som helst. 
    Ovan finns mina "lösa tankar" kring den problematiken som du tar upp. Som sagt, en mycket viktig fråga men också svår att ge ett helomfattande svar på. 

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'ib-diplom' (3 st.)

    • Elizabeth

      Underkänd på tisus, BII?

      Hej SYV!
       

      I mitt IB program har inte jag valt svenska som ämne alls, vilket innebär att för att vara behörig till svenska universitet kommer jag att behöva göra tisus prov. Jag tar diplom våren 2024. Jag har gjort tisus provet två...

      Milla : : Hej!Det du skriver i slutet av din fråga, nämligen "jag har fått höra från någon källa att om man ansöker universitet och inte har behörigheten för ett visst program man... Läs hela svaret
    • Carl linus

      Prövning innan gymnasiebetyg?

      Hej! Jag tar studenten i juli, men undrar om jag nu parallellt kan göra prövningar och läsa upp betyg från tidigare ämnen innan jag fått min gymnasieexamen? Och sedan använda dessa betyg för att söka in till universitetet direkt efter gymnasiet...

      Milla : : Hej,om du tar studenten i juli, antar jag att du läser på IB-programmet, inte på ett nationellt svenskt gymnasieprogram, stämmer det?I så fall är sista dag för dig att ladda upp Diplom... Läs hela svaret
    • Leonard

      Behörighet vid ofullständigt IB- diplom?

      Hej! Jag läser IB, men tror inte jag kommer klara proven i Kemi och Biologi. Om jag misslyckas, kommer jag inte ha någon behörighet alls då? Jag menar i svenska program kan man ju ta studenten om man misslyckas med en kurs kemi, och ändå söka till högskola direkt, med undantaget att man då ej...

      Peter: : Hej Leonard! Det finns möjlighet till ”Retake” året - i kurs/er som man inte klarade. Efter kompletteringen prövas du då i kvotgrupp BII, vid ansökan till en svensk... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga