Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    titta i Tabell för utbyteskomplettering på uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux122.pdf Jag kan inte se kursen Företagsekonomi A i den tabellen och det betyder att den kursen saknar en motsvarande ny gymnasiekurs. Därför blir min bedömning den att du behöver läsa båda kurserna: Företagsekonomi 1 och sedan 2. Varje av de två kurser kan på heltid läsas på fem veckor. Studierna kommer (om du läser på heltid) uppgå till 10 veckor.
    En liten "parentes": om du har godkänt betyg i gymnasial kurs "Redovisning och beskattning", då kanske du inte behöver läsa företagsekonomi1 utan kan (eventuellt) börja läsa kursen Företagsekonomi 2 direkt. Förklaring: den "gamla" kursen "Redovisning och beskattning" har en motsvarande ny kurs som heter Redovisning 1. Och den kursen (redovisning 1) får inte ingå i samma examensbevis från gymnasiet där kursen Företagsekonomi 1 ingår (detta på grund av en betydande "överlappning" av kursernas innehåll). Därför kan bedömning göras att i fall du har godkänt betyg i den "gamla" kursen "Redovisning och beskattning" då är det troligt att du har tillräckliga kunskaper för att klara kursen Företagsekonomi 2 (även om du inte först läser kursen Företagsekonomi 1).
    Men jag tänker också så här - du läste på gymnasiet för över 20 år sedan. Hur mycket minns du från de studierna? Det är i vilket fall inte fel att repetera (fräscha upp sina kunskaper) + att under de 20 åren som gått sedan du läst på gymnasiet så kanske ganska mycket "hände" i kunskapsområde företagsekonomi. Det man behöver kunna inför kursen företagsekonomi 2 (för att ha tillräckliga förkunskaper och ha en rimlig chans att kunna få godkänt betyg i kursen) kanske, för 20 år sedan, inte ens fanns "på kartan" ens... Nu är jag inte alls expert på företagsekonomi eller redovisning eller andra ekonomiska ämnen, så du får gärna fråga lärare i företagsekonomi om det (om ditt mål är att snarast möjligt komma in på företagsekonomi 2 och skippa läsa en underliggande kurs). Mitt råd är (som jag redan uppgett ovan) att du läser företagsekonomi 1 först och efter det en överliggande/högre kurs, företagsekonomi 2.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Becca19b : Hej! Tack för ett väldigt utförligt och klokt svar! Jag tror också att det kan vara bra att fräscha upp detta innan jag hoppar på en YH utbildning, tack! :)