Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Vilken inriktning /eller vilket program/ du läste på gymnasiet är det ingen som tittar på när du söker till högskola/universitet. Det som man måste skaffa sig är Grundläggande & Särskild behörighet.

    Grundläggande behörighet är "inbakad" i alla högskoleförberedande program. Särskild behörighet är det helt beroende på vilken utbildning på högskola du vill söka. Ofta krävs det godkänt betyg i Matematik 3 för att kunna läsa Företagsekonomi på högskola. Skulle du t.ex. söka till Civilekonomprogrammet, där krävs det Matte 4.

    Det är bra att hitta just den utbildning på högskola som du vill bli behörig till, alla högskoleutbildningar hittar du via www.studera.nu

    och se sen vilken Särskild behörighet som just din högskoleutbildning kräver.

    Men, allmänt sett, så är det bra att läsa så mycket matte som möjligt - om man vill söka till högskola sen. Detta för att högre kurser i matematik ger digMeritpoäng

    Vi tar ett exempel:

    du vill söka till en högskoleutbildning som kräver Matte 3. Du vill läsaSamhällsvetenskapsprogrammet. Där ingår det matte 2b som en obligatorisk kurs. Du måste därför lägga till Matte 3b för att bli behörig. Men om du läser mer matte, Matte 4 - får du dåMeritpoäng för den högre kurser, dvs för Matte 4. Du blir då mer konkurrenskraftig när du söker till högskola.

    Hälsningar

    Mikael SYV