Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kika gärna på framtid.se/yrke/hem-och-konsumentkunskapslarare - i stycket UTBILDNING i yrkespresentationen läser man bl a följande: Ämnet "hem-och konsumentkunskap" kombineras vanligtvis med något annat ämne tex med samhällskunskap, svenska eller matematik. Utbildningen är normalt 4,5 år på heltid.
    Att få heltidstjänst som grundskolelärare med endast ett undervisningsämne är svårt.
     Du har förskollärarexamen men inte lärarexamen. Lärarexamen är en annan examen. Att uppnå lärarexamen kan man som snabbast på 3 läsår. Om du hade Lärarexamen med behörighet att undervisa på grundskolans senare år skulle jag rekommendera läsa en 45 hp-utbildning som heter "Hem- och konsumentkunskap för lärare i åk 7-9", som ingår i Lärarlyftet och ges på Uppsala universitet på halvtid på Distans.
    Men du har ju förskollärarexamen, alltså "fel sort examen".
    Jag måste därför hänvisa dig till att rådgöra med studievägledare på lärarhögskolorna. Annars så kan du söka läsa kurser i Hem- och konsumentkunskap á minst 45 högskolepoäng + minst 45 hp inom ngt annat undervisningsämne för grundskolans senare år och försöka senare komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp. På så sätt borde du kunna få lärarexamen med ett av dina undervisningsämnen Hem- och konsumentkunskap (men du får gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna som är experter i de frågorna).
    Enligt de uppgifter jag har tillgång till ges kurser i ämnet Hem- och konsumentkunskap som kan leda till behörighet att undervisa i det ämnet på Umeå universitet, Göteborgs universitet, Högskolan Kristianstad och Uppsala universitet. Kontakta studievägledningen på de lärosäten (av de som jag nämner ovan) där du kan tänka dig vilja läsa.

    Studie- och yrkesvägledare