Annathunberg

    Hej! Jag har precis fått ihop alla ämnen för att få ut min gymnasieexamen (från Hermods). Det jag har just nu är utökat engelska 7 för meritpoäng som kommer att avslutas i november. SYV som jag har pratat med sist nämnde något om att ”låsa” mitt betyg men hon själv var osäker på att antingen vänta och ha med engelskan eller lika bra och göra det nu då jag har 2600 poäng. Jag fattade dock inte vad för roll det spelar? (Satsar på E i engelska så det kommer inte göra någon skillnad). Jag ska söka till högskola/ universitet nu men det står ” 27 oktober är första antagningsbesked” Kommer det att stå något för mig om mitt betyg inte är ”låst”? Går det på antagningsbeskedet (27 oktober) att jag flyttar om och lägger till i min ansöka eller måste det vara samma?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du söker till en svensk högskole-universitetsutbildning med start Vårterminen 2024, gäller följande datum:
    anmälan måste du göra senast 16 oktober 2023 och sista dag för komplettering blir den 1 december 2023. Se information på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#v-rterminen-2024
    Du måste alltså göra anmälan (ansökan om utbildningar) senast den 16 okt 2023. Det är också jätteviktigt att du senast den 1 december 2023 laddar upp alla betyg som visar att du är behörig.
    I examensbevis från komvux ingår 2400poäng. Av de är 100poäng gymnasiearbete eller komvuxarbete. Du vinner på att inom 2400poäng rymma alla kurser som krävs för behörighet till just "din" högskole-universitetsutbildning + även alla kurser som ger dig meritpoäng för att du kan på det sättet "utesluta" de icke-obligatoriska kurser i vilka du har lägre betyg.
    Eftersom engelska 7 (godkänt betyg) ger + 1.0 meritpoäng så är det en kurs som är bra att ha inom de 2400poängen som ditt examensbevis från komvux kommer att innehålla. Du kan på så sätt utesluta någon icke-obligatorisk kurs i vilken du kanske har C i betyg, eller D eller B... då slipper det betyget räknas in. Givetvis utesluter man inte kurserna i vilka du har A-betyg. Det finns också många obligatoriska kurser som ej får uteslutas utan som måste ingå i examensbevis.
    Med det att "låsa" kurserna så tror jag SYV på komvux menar att hen fastställer vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis, så är det ... typ... "färdigt" och behöver inte diskuteras mellan dig och komvux mer.
    Du skriver om att kurserna eng7 kommer "avslutas i november" men När i november? Det tar komvux några veckor att utfärda examensbevis. Det är därför stor skillnad om eng7 avslutas första eller sista november.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Annathunberg :

      Hej! Tack för ditt svar! Jag har nog kollat fel med 27:e oktober som första antagningsbesked” och tänkte att det är till vanlig högskola/ universitet medan jag hade kollat för yrkeshögskola. Eng7 kommer nog avslutas 2:a november så om jag har fått rätt info så kommer jag hinna ha med den. Sedan undrar jag en till grej, om man nu startar en utbildning som är på distans… måste man gå hela utbildningen på distans? Kan man inte söka till ”senare del” fast man är närvarande på den högskolan man väljer? Vad ska man tänka på?

    • Milla : Samma eller liknande utbildningar kan ges på plats/bundet och på distans (ibland t o m på samma skola samtidigt). Det får man ta och se (kolla med skolan vad de erbjuder). Man har rätt att gå den utbildningen på den skolan som man kom in på, blev Antagen. Vill man byta, så gör man det i mån av plats och möjlighet; man har alltså inte automatiskt rätt att byta utbildningsform (t.ex från distans till bundet/på plats).