Privat
    Hej!
    Jag har en fråga angående högskolan. När man söker till ett särskilt program så väljer man ju vad man vill ha som sitt första handsval, men om vi säger att jag söker till exempel till läkarlinjen och väljer det som mitt första handsval, men att andra med högre gymnasiepoäng än mig söker till den linjen fast inte som sitt första handsval, utan kanske andra eller tredje, vem är det som prioriteras då? Den med högre poäng eller den som har valt programmet som sitt första handsval? Alltså vem är det som kommer in i programmet först.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag jobbar ju inte med administration kring antagning till högskoleutbildningar; det gär Antagning.se och du kan med fördel ställa din fråga till dem.

    Men om man tänker logiskt, så borde det vara så att en annan sökande, som har samma utbildning som sitt tredjehandsval, som du har som ditt förstahandsval, - om hen kommer in på ett av sina högre prioriterade alternativ, då är hen "ute ur bilden" och inte längre är din konkurrent. Men om hen ej kommer in på sitt första- eller andrahandsval, då blir tredjehandsvalet "förstahandsvalet" och då konkurrerar ni med era meritvärden på lika villkor. Så tänker jag och tror det stämmer också... men, som sagt, det är en komplicerad process och många olika situationer - ibland rätt så oväntade - kan uppstå.

    Det vi råder sökande att göra är att söka Många alternativ; prioritera dem så att man söker som förstahandsval det som man helst vill komma in på och sedan i fallande grad... alla alternativ som man kan tänka sig.
    Lycka till!
    ANNA