Niklas

    Hej, Jag planerar att ta ur slutbetyg, nu före sommaren. Har 3000 poäng genomförda. Nu till min fråga. Har matematik 1a samt 3b. Måste både dessa ingå i mitt slutbetyg? Har nämligen andra kurser med högre betyg. Min tanke är att endast 3b skall ingå? (Då denna bör göra mig behörig till program som kräver 1,2 samt 3)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Niklas!
    Första gymnasiekurs i Matematik är en obligatorisk kurs för ett slutbetyg, därför tror jag inte din komvux går med på att utfärda ett slutbetyg utan att matematik 1 ingår i det. Men ytterst ansvarig är det Rektorn, så be gärna SYV på komvux prata med rektorn om det. Kanske-kanske kan undantag bevilljas (i så fall är det rektorn på komvux som beviljar det) - dock tvivlar jag på att rektorn kan utesluta en obligatorisk kurs.