Anonym
    Hej! Jag undrar om hur jag ska göra om jag går barn- och fritidsprogrammet kommer jag kunna fortsätta mina studier på högskolan då jag inte vill jobba efter gymnasiet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej

    BF är ett yrkesprogram men det är ju ändå mycket möjligt att läsa vidare direkt efter gymnasiet och ej börja jobba direkt.

    Du får gärna titta på Programplan för BF. För att få grundläggande behörighet till högskolestudier måste man bland annat få godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6. Att läsa kurser för grundläggande behörighet ingår i elevens rättigheter; men du måste säga om det på din gymnasieskola. I annat fall kan du läsa dem på Komvux efter gymnasiet.

    Förutom högskola/universitet, kan man läsa på en Yrkeshögskola - t.ex till en specialistbarnskötare. Se exempel på en yrkeshögskoleutbildning (kvalificerad eftergymnasial utbildning) till specialistbarnskötare. Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar kan hittas på www.yhguiden.se - utbildningsutbud förändras (i slutet av januari varje år brukar Myndighet för yrkeshögskola godkänna flera yrkeshögskoleutb.).

    Om man läser BF eller ett annat yrkesprogram på gymnasiet utan att läsa några kurser för grundläggande behörighet, kan man alltid komplettera på komvux efter gymnasiet, så möjighet att läsa efter gymnasiet finns.
    Vänlingen
    Julia