Anna
    Hej!
    Jag skulle vilja börja på folkhögskola nu i höst men jag fyller år 18 år i september. Finns det ändå någon möjlighet för mig att börja på folkhögskola eller måste jag vänta ett år?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna!

    Du kan planera, söka information och göra ansökan till en folkhögkskola redan nu och påbörja din utbildning när du fyller 18 år. Om det "fattas" några få veckor mellan det att skolåret börjar och det datumet när du fyller 18 år - brukar folkhögskola ta in i alla fall från läsårets början. Du får diskutera det med den folkhögskolan, där du vill läsa.

    Fram tills du fyller 18 år, krävs det samtycke från dina vårdnadshavare (föräldrar) men från den dagen du fyller 18 år, krävs det inte. I värsta fall får du kanske börja på en folkhögskola när du har fyllt 18 år (dagen efter din födelsedag) - om dina vårdnadshavare inte samtycker och/eller om inte folkhögskola vill "tänja på reglerna" lite och ta in dig innan du fyller 18 år. Jag vet inte när i september du fyller (i början, i mitten eller i slutet av månaden). Jag vet inte heller exakt när läsåret börjar på just den folkhögskola som du ska läsa på. Det kan skilja sig i upp till 5-6 veckor när läsåret börjar: allt från 1 autusti till mitten på september kan första dagen i läsåret inträffa.

    Du känner säkert till www.folkhogskola.nu - folkhögskolornas gemensam hemsida och de har också gemensam infotjänst som du kan vända dig till.

    Hoppas mitt svar hjälper dig något "på traven". Lycka till!

    L. :)

    Liselotte