Carolin
    Hej! Går det att gå en så kallad allmän kurs på en folkhögskola men samtidigt läsa in komvuxkurser på distans för en gymnasieexamen?

    Gick ut gymnasiet med enbart ett studiebevis och försöker just nu studera in kurser på distans (min kommun erbjuder inga kurser i klassrum) på komvux för att kunna ta ut en gymnasieexamen och ansöka till högskola/universitetsutbildningar. Läste att man kan gå en allmän kurs på folkhögskola som täcker grundläggande gymnasieämnen och att efter kursen får man ett studieomdöme mellan 1-4 som man kan söka till högskole/universitetsutbildningar med. Förstår att denna betygsurvalsgrupp är väldigt liten och chansen att man kommer in med den är liten. Dock är det fortfarande en extra väg ifall att, speciellt om man får en 4 i studieomdöme.

    Därför tänkte jag att jag kunde gå allmän kurs på folkhögskola för att öppna en till väg in till högskole/universitetsutbildningarna. Har över 2 års studietid (och minst 1600 godkända poäng) på ett gymnasium, så jag skulle då bara behöva gå 1 år på folkhögskolans allmän kurs för att få ett studieomdöme därifrån. Men samtidigt vill jag läsa in en gymnasieexamen på komvux så att jag kan söka med ett av det vanliga urvalen också. Kommer även komplettera med HP snart för att ha en ännu större chans att komma in på någon utbildning. Anledningen till att jag vill öppna så många vägar in till en högre utbildning som möjligt är på grund av att jag har ett riktigt dåligt meritvärde. Även fast jag får bra betyg i de resterande kurserna jag har kvar på komvux så kommer mitt meritvärde vara alldeles för lågt. Kan inte höja mina gamla betyg med prövningar heller eftersom jag inte har råd.

    Tror lite tid med en utbildning i klassrum (folkhögskolan) skulle också hjälpa mig eftersom jag känner mig lite fast just nu. Men samtidigt vill jag läsa klart till en gymnasieexamen och kan inte förlora mer tid. :/

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Carolin,

    känner inte några förbud mot att läsa på en folkhögskola och på komvux samtidigt. Det handlar dock om att ha tid och ork att klara alla de studierna. Läser man på heltid, vilket man gör på allmänna kurser på folkhögskolorna, tar det 40 timmar per vecka (lika mycket tid som heltidsjobb) och ska man läsa även på komvux, utöver folkhögskolestudier, tar det ju ännu mer tid och ork. Känner du att du hinner och orkar, så går det i så fall bra. Lycka till!