Norea
    Hej!
    Just nu går jag på tredje året på gymnasiet på djurvårdslinjen. Min mamma har fått jobb utomlands på två år och mest troligen kommer jag att följa med, men här är problemet. Jag vill studera etologi och djurskydd på SLU men jag saknar vissa kurser. Är det möjligt för mig att studera kurserna jag saknar på folkhögskola/komvux eller liknande under dessa två åren och sen gå på universitetet när jag kommer tillbaka? Jag har sökt lite online men där vill skolan att jag ska registrera vilken kommun jag är i så kommunen kan betala. Spelar det någon roll att jag inte kommer bo i den kommunen när jag studerar? Om det går vilken skola är bäst? Det är 3 kurser jag saknar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Jag kan inte lova dig att du ska kunna komplettera med de kurser du behöver komplettera med om du inte finns i Sverige. Det kan gå... beroende på om du kommer under din vistelse i utlandet vara folkbokförd i Sverige. Komvux brukar ha undervisning, på gymnasial nivå, på distans. I vissa kurser (där det finns laborationer som ett obligatoriskt inslag) kan man behöva komma till skolan för att "labba".

    Har du rätt att läsa på komvux?
    Reglerna säger att gymnasiala kurser läser man på komvux i (eller via) den kommunen där man är Folkbokförd. Det handlar om pengar. Komvux är = kommunal vuxenutbildningen och vad gäller gymnasial nivå, så är det endast till de personer som är folkbokförda i samma kommun som komvux har råd att köpa utbildning för; var du faktiskt bor spelar ingen roll om kurserna är på distans utan obligatoriska träffar. Dock kan skola kräva att hen som studerar ska infinna sig på skolan (i vissa fall, t.ex om misstanke om fusk skulle uppkomma). Om studieformen Komvux var god se framtid.se/studier/komvux I vissa fall har man rätt att läsa på komvux även om man inte är folkbokförd i någon kommun men då ska man vara "bosatt" i Sverige, alltså finnas i Sverige, faktiskt bo i Sverige under studietiden. För mer information om rätt att läsa på komvux vänligen kontakta skolverkets upplysningstjänst; du kan t.ex ringa till skolverket på tel.nr 08-527 332 00.

    Folkhögskola
    Att hitta undervisning i enskilda gymnasiala kurser på folkhögskolorna som, dessutom, skulle ges på distans utan obligatoriska träffar kanske inte alls går. Om studieformen Folkhögskola var god se framtid.se/studier/folkhogskola Du får gärna kontakta de enskilda folkhögskolorna för mer information.

    Studie- och yrkesvägledare