Day
    Jag vill gärna fråga om hur bra och praktiskt är Folkuniversitetets distans kurser i Malmö för att man lära sig bra svenska snabbt.
    Jag har studerat kurs 5 på Europeiska skalan på samma plats och nu är jag på kurs 6 och jag vill veta om det är ett bra sätt att studera vidare på kurs (7=C1) som är krävd av SocialStyrelsen för att man kan klara Tule prov för utländska läkare.

    Vilken är bättre C1 prov eller PSV prov, och vilken är lättare. Finns det en plats i Malmö eller Lund för att ta PSV prov.
    Är PSV gödkänd av SocialStyrelsen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Day!
    Svar på din fråga finns (förhoppningsvis) här http://www.fragasyv.se/info/sprakkraven-som-socialstyrelsen-staller
    Det är en kort text, svar från Socialstyrelsen från mitten av juni i år.

    Av de alternativ som Socialstyrelsen godkänner finns även Godkänt betyg i en gymnasiekurs "Svenska som andraspråk 3" vilket vi anser vara ett mycket bra alternativ.
    Du frågar vilket prov är lättare att klara - och det är omöjligt att svara på för att olika människor tycker olika. Proven avser mäta ungefär samma språkkunskaper och färdigheter och borde vara "likvärdiga" men olika personer tycker olika angående vilket av de proven som är "lättare".

    Ganska många personer tycker att läsa en kurs Svenska som andraspråk 3 - på Komvux är det bästa alternativet. Den kursen läser man på heltid på fem veckor. Komvux kan kräva betyg i Svenska som andraspråk 1 och 2 för att få plats på SAS 3, men ofta kan man göra nivåbedömning (test) och komma in på rätt nivå - till exempel börja med SAS 2 och läsa den på fem veckor och gå vidare till SAS 3 - så blir man klar på 10 veckor.

    Varför det kan vara lättare att få godkänt betyg i kursen SAS 3 (jämfört med att göra tester) är troligtvis för att läraren gör en samlad bedömning under kursens gång: det är i så fall inte ett provtillfälle som "allt" hänger på, man kan uppvisa sina kunskaper vid flera delprov och genom att delta på lektionerna och lämna in hemuppgifter.
    PSV prov kostar pengar vilket du kan se på http://www.folkuniversitetet.se/psv och läsa på komvux är gratis. Det är också en fördel och argument för varför det kan vara bäst att ansöka om plats på komvux (inom SAS - svenska som andra språk).

    När vi ringde till Socialstyrelsen, fick vi svar att varje person som med utländsk utbildning ansöker om läkarlegitimation, får ett skriftligt svar (brev) där det uppges exakt vad som just den personen måste klara av eller uppvisa (vilka intyg och betyg) för att bli godkänd. Fick du ett sådant brev?
    Om inte, ring eller maila till Socialstyrelsen och de kan svara på vad som gäller JUST FÖR DIG.
    Det finns givetvis allmänna regler och föreskrifter men det kan finnas några speciella fall då undantag görs.
    Det är fördelaktigt för dig att få svar från Socialstyrelsen direkt om VAD DE VILL HA JUST FRÅN DIG. Det kan, som sagt, eventuellt finnas något speciellt med just ditt fall. Vi vet inte det. Socialstyrelsen borde veta och ge dig svar. Det är Socialstyrelsen som bestämmer i den frågan och det är därför bäst att du får svar från dem direkt.

    Länkar till sidor som kanske kan vara intressanta för dig:
    https://bedomningshandboken.uhr.se/Utlandska/Behorighet/Behorighet-i-Svenska/
    http://www.internationellatalanger.com
    http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/utbildadiannatland/lakare
    http://www.folkuniversitetet.se/psv

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Tack så mycket fær svaret
    • : Tack så mycket för svaret.
    • Milla : Vi på Fråga SYV blir glada om våra svar blir till hjälp!