linus
    Hej!
    Nu är det så här att jag sökt till några universitet men kom inte in, hamnade då som reserv och har nu plats 20 i kön på de universitet jag vill gå.
    Min fråga är då, måste jag söka till utbildningen igen nästa år då dem öppnar eller går dem från min reservplats när det är dags att ta in folk igen?

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Linus,
    vad jag vet (jobbar dock inte med antagningen) så kan man glömma att man hade plats i reservkön, när antagningen är avslutad - det blir som om du inte sökt till den utbildningen. Du måste alltså söka på nytt, helt på nytt. Försök då höja dina meriter inför nästa antagningsperioden. Gör högskoleprovet ännu en gång, även om du gjort det (kanske) flera ggr förut.
    Fast nästa gång kanske du kommer in med de meriter du redan har. Se om din högskoleutbildning startar på våren och du kan i så fall söka till vårterminen. Antagningsgränserna till utbildningar som börjar på våren brukar vara något lägre (troligtvis på grund av färre sökande - gymnasieeleverna läser ju tredje året och kan inte söka till vårterminen).