Hannah
    Har läst spanska både när jag gick på grundskolan från årskurs 4-6 till årskurs 7-9 och på gymnasiet där jag läste spanska 3 samt spanska 4.

    Nu till min fråga. Hur många steg finns det på gymnasie nivå? Dvs, spanska 5, 6, etc.?

    Om jag har läst spanska 3 och spanska 4 på gymnasienivå och vill läsa det på gymnasienivå, vilka universitet erbjuder spanska kurser på dessa nivåer?

    Vill inte ha nybörjarnivå helt och hållet men inte någon avancerad nivå då jag inte kan prata flytande spanska.
    Tänker mig mer om någon som mig har läst spanska 3 och 4 på gymnasienivå och sen vill studera på universitetsnivå, vilka universitet och kurser erbjuds och rekommenderas?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    inom den svenska gymnasieskolan finns (i alla fall teoretiskt sett) Spanska 1 - 7, alltså sju kurser men i praktiken är det väldigt svårt (kanske t o m omöjligt) att hitta var undervisning i Spanska 6 och 7 skulle erbjudas. Och t o m Spanska 5 kan vara svårt att hitta var den kursen skulle erbjudas (finns säkert några gymnasieskolor som vissa läsår erbjuder den kursen - beror på om det finns tillräckligt antal elever som väljer den kursen, för att den är alltid valbar, ej obligatorisk).
    Vad gäller högskolor-universitet, så kommer utbildningsutbud inför HT24 fastställas till 15 mars 2024. Cirka kl. 13 den dagen kommer anmälan öppna på www.antagning.se och sedan kan man anmäla sig t o m 15 april 2024. Under den perioden ser man vilka utbildningar som blir sökbara. Ännu är inte utbudet fastställt i sin helhet.
    Dock kan man kika på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam hemsida/webbplats och många utbildningar kan ses redan nu men de kan också "försvinna" från utbudet innan den 15 mars - för att utbud fastställs till första dagen i anmälningsperioden. Se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=spanskaHT24-kurser/program

    Men du kan innan 15 mars 2024 anmäla dig till Sommarkurser, jag hittade 3 st. sommarkurser i spanska, se:
    liu.se/utbildning/kurs/704g74
    su.se/sok-kurser-och-program/es011a-1.412213
    lu.se/lubas/i-uoh-lu-SPAB17/S0500

    Vad gäller behörighet inför universitetsutbildningar i "spanska" så brukar godkänt betyg i Spanska 3 (gymnasial kurs Moderna språk, spanska, 3) krävas om inte det handlar om en Nybörjarkurser (där spanskkunskaperna inte krävs). Universitetsutbildningar i spanska kan annars kräva att man har godkänt betyg i en universitetskurs i spanska, när man söker till fortsättningskurserna, t.ex om man söker till Spanska II (universitetskurs) krävs det att man har godkänt betyg i Spanska I (en lägre universitetskurs).
    Skillnad på gymnasiala kurser och universitetskurser (om vi skulle jämföra gymnasiala kurser Spanska 4,5,6 och 7 och universitetskurserna som för behörighet kräver spanska 3) så är universitetskurserna mer "teoretiska" (man lär sig inte endast hur man ska skriva eller säga rätt på spanska men också varför det är rätt - man går djupare in på grammatik, vissa inslag av språkhistoria, jämför olika stilar, dialekter och "varianter" i språket... det är i alla fall min uppfattning men du får gärna fråga studievägledare på de institutioner där aktuella utbildningar ges).

    Jag vill också "påminna om" om att olika språk, bland annat spanska, kan studeras även på andra ställen än gymnasieskolorna, komvux eller högskola-universitet (i Sverige); man kan ta och titta om man hittar undervisning i spanska på några folkhögskolor, på privata skolor (man kan t.ex köpa kurser i spanska på Hermods distans), man kan lära sig mer genom resor till spansktalande länder, genom självstudier och genom att kommunicera med de så kallade "språk-bärare" (personer som har spanska som modersmål). Det brukar även finnas undervisning i spanska på några av Studieförbund, se information om den studieformen på framtid.se/information/studieforbund

    Studie- och yrkesvägledare
    • Hannah :

      Hej Milla,
      tack för det snabba och detaljerade svaret. Det uppskattas väldigt mycket.

      Okej då förstår jag. Kommer förmodligen inte gå efter Spanska 5, 6, 7 på gymnasienivå.
      Har kikat på länkarna du skickat.

      Och efter att ha kollat runt lite så har jag funnit att det bl.a. erbjuds kurser som Spanska I, II, III och Spanska A, B, C, D, E. Tror att jag vill läsa spanska på universitetsnivå och börja med att läsa ”Spanska I” eller ”Spanska A”.

      Av det jag funnit är att spanska kurser och program erbjuds på;
Stockholms-, Lunds-, Göteborgs-, Linköpings-, Umeå-, Uppsala Universitet och Högskolan Dalarna men även på Linnéuniversitetet.
      Det verkar som det är Stockholms Universitet eller Uppsala Universitet som jag har funnit mest intressant hittills och kommer att satsa på.
      Vet ej om det enbart erbjuds på hösten eller om dessa även finns under vår och sommar. Inte heller vet jag om dessa erbjuds på distans eller om man måste befinna sig på plats.
      Men kommer kika vidare allt detta så småningom. Just nu så vet jag åtminstone mer om vad som finns tillgängligt och hur jag kan gå vidare.

      Har använt mig av Duolingo och annat som har varit hyfsat bra.
      Har rest till Spanien flera gånger och älskar det samt har jag planer på att resa till Sydamerika för att vara där mellan 3-6 månader men det är senare framöver.

      Hursomhelst, tack för all hjälp!

    • Milla :

      Så bra att du tycker att mitt svar hjälpte dig! Jag är glad för det! ... Vad gäller sommarkurserna på de svenska lärosäten så brukar det vara "klent" i utbudet och max antal högskolepoäng som man kan bli antagen på till sommaren är 22.5 hp (så ingen kurs som är på 30 hp kan erbjudas på sommaren), då är det hösten och/ellr våren som gäller för start. Utbildningsutbud förändras och det är bra att minnas det. Om man på förhand "tittar ut" passande utbildningar så kanske de sedan ej finns att söka till (de kan upphöra eller flyttas till andra lärosäten). Vad gäller "distans" så är det bra att minnas att det finns olika former av distans, bland annat distans MED OBLIGATORISKA TRÄFFAR, så det får man också "se upp för"! :) Du får gärna kasta ett öga på https://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans

    • Hannah : Jaha, ja men det kan vara bra att veta att det är max 22.5 HP som gäller sommarkurser men även att det här med distans kurser/program så ges både de med obligatoriska träffar och de utan några träffar. La märke till det nyss. Ska kika. Tack för all hjälp! (: