Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Louice; du kom in på en "bred utbildning" som också innehåller möjlighet till valbara kurser - tidigare läste man valbara kurser under termin 5; det är mycket möjligt att din "klass" kommer också läsa valbara kurser under just den terminen...
    Exempel på vad man kan jobba som efter den utbildningen är projektledare med fokus på hälsa; läs gärna på https://iki.gu.se/utbildning/traffa-studenter/mathias.

    Ang. arbetsmarknaden som den kommer att se ut om 3 år - är det svårt att säga. Arbetsmarknaden förändras ständigt. Förutom att söka jobb direkt efter kandidatprogrammet, kan man också välja söka vidarestudier - ex. sikta på doktorand-tjänster och för att på sikt bli en forskare och/eller högskolelärare.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    nere finner du uppgifter om Hälsopromotionsprogrammet med inriktning idrottsvetenskap.

    Utbildning leder inte till något känt yrke så som fysioterapeut eller dietist utan examinerade studenter kallar sig ”hälsovetare”. Som hälsovetare kan man arbetar bredd eftersom hälsofråga finns nästan i alla olika branscher inte minst med koppling till de globala målen för hållbar utveckling. Man kan arbeta med att främja hälsa på individnivå (t.ex. företagshälsovård, friskvårdsbranschen, skolvärlden eller föreningslivet) men också med strategiskt folkhälsoarbete inom kommuner, regioner och landsting. Via praktikplatser ser vi nu också att efterfrågan på hälsovetare har ökat och nya arenor för potentielle arbetsplatser byggs (t.ex. stadsplanering för en hälsofrämjande miljö).

    Några exempel var vår tidigare studenterna arbetar nu:
    ” Sedan en månad tillbaka arbetar jag heltid på Örebro läns idrottsförbund och SISU idrottsutbildarna inom projektet Idrottslyftet. Det övergripande syftet med Idrottslyftet är att utveckla verksamheten så att barn och unga i åldern 7-25 år väljer att idrotta i förening och stimuleras till ett livslångt idrottande i föreningsidrotten. ÖLIF och SISU Örebro har beslutat följande prioriteringsområden som föreningar kan söka bidrag inom;
    Verksamhetsutveckling och värdegrund, idrottsövergripande insatser, jämställdhet, idrott för barn och unga med funktionsnedsättning samt anläggning. Tillsammans med en kollega ansvarar jag för områdena verksamhetsutveckling och värdegrund samt idrottsövergripande insatser. ”

    Som projektledare för ”puls för lärande” i kommunen.
    ”Syftet med projektet ”Puls för lärande” är att, genom fysisk aktivitet, förbättra förutsättningarna för elevers lärande i skolan. Puls för lärande är en del i Västra Götalandregionens satsning på fullföljda studier.
    – Min roll i projektet är väldigt fri, men mycket handlar om att utbilda och inspirera de lärare som utför den fysiska aktiviteten med eleverna. En annan viktig del i min yrkesroll handlar om att utvärdera projektet och att dokumentera projektets process.”

    Som hälsovägledare/-lots i Göteborgs stad, hälsoteket i väster (http://www.halsolots.se).

    Som enhetschef på Närhälsan, hälsoenheten ( www.narhalsan.se/livslinjen).

    Som projektledare på Sweden Sport Academy.

    Det finns även ett instagramkonto ” https://www.instagram.com/halsopromotiongu/” som man kan följa alumni vad de arbetar med (där är det nog blandad mellan hälsopromotion med inriktning kost och idrott).

    Jag bifogar även en lista av de senaste praktikplatserna:
    Itrim
    USA Bandy
    CHP
    Nordic Wellness Alingsås
    Previa
    Totus fitness
    Västra Götalands idrottsförbund
    Uddevalla Kommun
    SISU Västra Götaland
    SISU VG idrott
    Västra Götalands idrottsförbund
    Acrius Rygg- och Ledkliniken
    Friskis&Svettis Kungälv
    VG regionen
    Norrköping kommun
    CHP
    Hälsoteket Västra Frölunda
    CHP
    Handbollsklubb Ugern
    Kraftens hus
    Bra Bil
     Länktips: Framtid.se/yrke/folkhalsovetare.

    Hej igen,
    vi fick idag svar från Studievägledare vid
    Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    i Göteborg som skriver att det är info om yrket "HÄLSOVETARE" som du behöver kika på; och att man efter den utb., som du undrar över - kan ex. söka jobb som projektledare >>, utbildare >> och folkhälsoplanerare >>.

    Typiska arbetsuppgifter för en hälsovetare är att driva projekt, göra kartläggningar, utföra hälsofrämjande aktiviteter, utreda samt utvärdera en organisations hälsoarbete. Fler exempel på arbetsuppgifter och arbetsplatser för hälsovetare hittar på Hälsovetare – idrott.

    Hej igen, vi fick idag svar från Göteborgs Universitet som innehåller följande info:

    Det är bra att ta kontakt med ansvarig institution och programstudievägledare för utbildningen, dvs  kontakta den specifika studievägledaren/programansvarig, få ett personligt samtal och för att kunna reflektera vidare kring sin fråga tillsammans med någon som är välinsatt i den specifika utbildningen och även i utvecklingen av utbildningen.
    Vad gäller Göteborgs Universitet, hittar man information och kontaktuppgifter på iki.gu.se/utbildning/program/halsopromotion/idrottsvetenskap.

    De som ansvarar för utbildningen ofta gör även en uppföljning av vart deras utexaminerade studenter tar vägen efter examen. De flesta institutioner också har kontakter med tidigare studenter.
    Se t ex  uf.gu.se/utbildning/traffa/rebecka.

    Med vänlig hälsning
    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    I det här dokumentet >>, som man hittar via Göteborgs Universitetes hemsida, står en del om vad man kan jobba inom - efter utbidlningen, som du är intresserad av - var god se info på https://iki.gu.se/digital och det finns även ett nystartad aktivitet på Instagram där tidigare studenter skriver om vad de gör efter sin utbildning: instagram.com/halsopromotiongu.

    Länktips
    https://iki.gu.se
    och www.instagram.com/halsopromotiongu.

    Hälsningar

    Liselotte