Nellz

    Hej! Jag vill köpa en utbildning som heter beteendepedagog eller socialpedagog , och undrar var man kan få jobb efter? Min dröm är att jobba i skola som skolkurator så undrar om de är en väg in? Exakt vilka jobb kan jag få när jag köper en utbildning eller är de mycket svårare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    skolkurator är i Sverige ett yrke med många sökande på varje ledig plats och arbetsgivare brukar endast välja bland de sökande som har socionomexamen + även påbyggnadsutbildning efter socionomexamen + även några års erfarenhet av att ha arbetat efter det att de fått socionomexamen; andra sökande till tjänster som skolkurator brukar ej få någon chans att få jobbet, över huvudet taget. Det är i alla fall vad jag får som svar från de arbetsgivare som anställer skolkuratorer.
    Så, om ditt mål är att bli just skolkurator, då är en framkomlig väg att söka till socionomprogrammet som är 3,5 årig universitetsutbildning och jobba i några år efter det att du fått ut socionomexamen och även gå en påbyggnadsutbildning - då finns det en rimlig chans att få anställning som skolkurator. Läs gärna i yrkespresentationen på Framtid.se/skolkurator

    Studie- och yrkesvägledare
    • Nellz : Jag känner en person som fått jobb som skolkurator genom fritidsledarutbildning?
    • Milla :

      det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa som skolkurator med vilken utbildning som helst; det är ett icke-reglerat yrke men det är extremt ovanligt att arbetsgivare anställer utan socionomexamen. Fritidsledarutbildningen är en eftergymnasial utbildning (omfattning: 2 års heltidsstudier) som ges av folkhögskolorna. Läs om yrket Fritidsledare på framtid.se/yrke/fritidsledare