Tom13
    Jag är för närvarande inskriven på sista året i systemvetarprogrammet och står inför en utmanande situation. Jag saknar några förkunskaper som krävs för kandidatexamenskursen och har därför ansökt om dispens. Denna kurs är planerad att starta den 27 mars.

    Tyvärr har jag nyligen blivit informerad om att jag kommer att bli avstängd omedelbart från studierna i 6 veckor. Med tanke på denna avstängning har jag några frågor gällande hur detta påverkar mina studier och möjligheter framöver:

    Dispensansökan: Hur påverkas min ansökan om dispens för kandidatexamenskursen av min avstängning? Kommer processen att fortsätta som vanligt, eller pausas den under avstängningens gång?
    Kursdeltagande efter Avstängningen: När avstängningen är över, kommer jag att ha möjlighet att påbörja eller ta igen kandidatexamenskursen? Hur påverkar avstängningen mina chanser att slutföra kursen i tid?
    Examensceremoni: Om jag inte har kunnat slutföra mitt examensarbete på grund av denna avstängning, är det fortfarande möjligt för mig att delta i examensceremonin?
    Jag skulle uppskatta all vägledning och råd ni kan ge mig gällande dessa frågor. Att kunna fortsätta och slutföra mina studier är av yttersta vikt för mig, och jag vill säkerställa att jag förstår alla mina alternativ.

    Ni får jätte gärna tipsa om var jag kan vända mig till för att få ett svar på mina frågor har skrivit till min skolans studievägledare hon verkar inte veta svaret på detta frågan vad ska jag göra jag behöver hjälp

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du beskriver en mycket specifik och inte helt vanlig situation; i alla fall har inte jag tidigare "konfronterats" med just den situationen men jag jobbar inte på din institution, så det skulle inte hjälpa även om jag tidigare varit "involverad" i en liknande situation som handlar om studerande på en annan institution.
    Du måste få svar från de ansvariga på din institution. Ni måste ju ha en programrektor. Du kan också kontakta UHR, universitets- och högskolerådet och UKÄ, Universitetskanslersämbetet. Det skadar inte heller om du pratar med utbildningsadministratören på din institution; hen kanske inte kan ge dig ett exakt svar men borde kunna hänvisa dig rätt (dit där du får rätt svar på dina frågor).
    Jag hoppas det ordnar sig till det bästa inom kort! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Tom13 :

      Tack för svaret detta var studie vägledarens svar på min fråga: Jag kan inte svaret på dina frågor, men när dina 6 veckor är avklarade så kommer du kunna återta dina studier igen. Men huruvida det påverkar din möjlighet att hinna färdigt dina studier vet jag inte. Jag tror du behöver kontakta Administratören för ditt program för att få dessa svar du frågat.

    • Milla : Jag skulle "om jag var i dina skor" kontakta både administratören och även programrektorn. Att studievägledare på institutionen skriver "jag kan inte svaret på dina frågor" tycker jag inte om. ENLIGT MIN UPPFATTNING OM HUR SAKER OCH TING BÖR VARA så bör hen ta reda på rätt svar på dina frågor och förmedla de svaren till dig. ... Men om inte ens studievägledare på DIN INSTITUTION kan svara, hur ska jag, som inte jobbar på din institution, utan är en allmän studievägledare, kunna svara? suck...