Anonym

    Hejsan! Jag har gått ut gymnasiet detta år och har viljan att studera så snabbt så möjligt igen då jag alltid har viljan att utvecklas. Men jag har några frågor.

    Ifall man har F i sina betyg, hur mycket drar det ”ner” sitt jämförelsetal på ett ungefär? Jag har nämligen gått samhällslinjen och har F i två ämnen, matte 2b och naturkunskap 2, som jag planerar att läsa upp på Komvux. Jag hade annars ganska okej betyg med mestadels B och några C. Hade några enstaka E, D och A också. Men mitt jämförelse tal var ganska lågt men tanke på att jag även hade merit från spanska 3 och 4 samt engelska 7, men det kanske var på grund av att mina två F som det sänktes? Jag vet att moderna språk i spanska steg 3 ger merit på 0,5, men hur mycket merit ger steg 4 på spanska? Min lärare sa om jag minns korrekt 0,5 (kunde vara så att min lärare råka säga fel, jag har ingen aning...) men på andra hemsidor står det att spanska steg 4 ger 1 meritpoäng. Har även sett 0,5 i en del hemsidor. Hade bara E på mina spanska kurser men tänkte att jag var nöjd med dem då jag enbart ville ha merit. Tar jämförelsetalet in merit från kurser eller måste man själv räkna in dem då jag borde fått minst 2 poäng i mitt merit med tanke på att jag läste spanska 3 + 4 och Engelska 7. 0,5 (Spanska 3) + 0,5 (Spanska 4) + 1 (Engelska 7) = 2 meritpoäng eller 0,5 (Spanska 3) + 1 (Spanska 4) + 1 (Engelska 7) = 2,5 meritpoäng. Jag kanske räknar helt fel men hoppas ni kan hjälpa mig.

    Och hur länge har man en ”prövning”? Och hur går det till? Jag tänkte kanske höja några av mina betyg men jag vill planlägga mina studier inför det. Jag tänkte börja med kurserna jag hade F i, men jag ska kanske försöka göra prövningar efteråt. Hade tänkt höja mig i kanske 2-3 ämnen om det går, men jag har ingen aning om jag ska göra allt på en gång eller ha en prövning i taget då jag oftast studerar bäst när jag satsar på ett ämne i taget än att ta alla kurser på samtidigt, mina betyg blir bäst så, speciellt om man läser ämnet självständigt i självstudier. (Tänkte läsa prövningar på Historia 1b och Svenska 1 då jag bara har E och D i dessa och skulle vilka höja dem i C-A nivå om jag kan.) I min hemkommun tror jag man ansöka i två kurser per termin i prövningar. Jag har sett lite olika på själva processen i prövningar, jag har sett att man får ha en prövning tills man är nöjd med det slutbetyg man kommer få, och att prövningarna är i cirka 20 veckor och att det både inkluderar prov och inlämningar som skall göras. När man har prövning så vet jag att man inte kan sänka sig, men om man exempelvis har D i några uppgifter kan man under kursens gång höja sig och komplettera så att man i slutet kan nå exempelvis ett B som man eftersträvar annars känns det lite sådär. Tänkte annars kanske göra högskoleprovet men har ingen aning om hur det ser ut nu när det är corona. Och på tal om komvux, jag vet att man läsa komvux i andra städer än sin hemkommun ibland, min egna hemkommun saknar naturkunskap 2 vilket jag vill läsa på komvux. Måste man isåfall själv leta efter prövningar från någon kommun eller söker man via hemkommunen? Har sett att exempelvis hermods erbjuder flertal ämnen och kurser.

    • Julia : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet?
    • : Hej, jag tror jag har fått Examensbevis. Kanske en dum fråga, men hur ser man om man har examensbevis? Jag pratade själv med min SYV innan betygen sattes, och min syv sa att jag skulle sannolikt kunna ta examen även om jag skulle haft F i matte 2b och naturkunskap 2 då dessa var inget krav att kunna ta examen eftersom jag redan misstänkte att jag skulle ha F i dessa kurser på grund av omständigheter. Som sagt, jag har godkänt i alla mina kurser förutom matte 2b och naturkunskap 2.
    • Julia : Se vad som står överst på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet: antingen står det EXAMENSBEVIS som rubrik eller STUDIEBEVIS. Annars så måste personal på din gymnasieskola ge dig svar om du fick ut examensbevis eller studiebevis.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag utgår ifrån att du fick examensbevis (och inte ett studiebevis) men återkom gärna om du - trots förmodan - fick ett studiebevis och i så fall saknar examensbevis.
    Sök till komvux - matematik 2a (trots att du på gymnasiet läste matte 2b) och kontakta komvux i din kommun angående möjlighet för dig att läsa Naturkunskap 2. Det är på eller via komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du ansöker om gymnasiestudier. Jag kan inte garantera att du ska få läsa naturkunskap 2. Det är tyvärr möjligt att komvux i din kommun svarar att - Nej, vi erbjuder inte nk2 och kommer inte betala för den kursen till en annan kommuns komvux... och i så fall får du bedriva självstudier och leta var du kan göra prövning i nk2.

    Skillnad mellan Läsa på komvux och Göra Prövningar
    Till prövning förbereder du dig genom självstudier. Du som inte längre är gymnasieelev får leta i hela Sverige var du kan anmäla dig till prövningar. Det är svårt och blir allt svårare att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Kostnaden är 500 kr per prövningsförsök. Man behöver inte uppvisa några betyg för att få lov att göra prövningar och många chansar: anmäler sig och vill se om det går att få högre betyg, även om de inte läste på innan. Detta förstör för väldigt många som tar det på allvar, förbereder sig noga men ej hittar var de kan anmäla sig - pga alla platser blir snabbt uppbokade, oavsett vilken stad prövning erbjuds i.
    I de kurser i vilka du har godkända betyg, tror jag inte komvux ger dig plats att läsa kurserna, utan du får troligtvis svar att du får leta var du kan göra prövningar. Men fråga gärna på komvux i din kommun. Det är inte heller förbjudet att göra Ansökan till komvux - för vilka kurser som helst, men det finns ingen garanti på att få plats.
    Om du har Examensbevis, måste du - för att höja ditt jämförelsetal - höja betygen i samma kurser som du har i ditt exam.bevis (förutom matematik: du kan skaffa dig högre betyg i matte 1a, och det kommer räknas in, även om du i ditt exam.bevis har betyg i matte 1b eller 1c).

    Höjning av jämförelsetalet
    Om du får E i matte 2a, 2b eller 2c, höjs ditt jämförelsetal med ca + 0.4 och ännu + 0.4 om du får E i naturkunskap 2. Och skulle du fått A i matte 2a, får du höjning (från F till A på ca + 0.8). Och samma höjning gäller även för Nk2 (pga kurserna matte 2 och nk2 är lika stora - båda är på 100poäng = 200 timmars studieinsats per kurs).

    Meritpoäng
    För dig som har eller kommer få examensbevis - du får 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i moderna språk 4. Så, för mod.språk 3 och 4 + eng 7 får du max antal meritpoäng som är 2,5. Läs gärna information på Gymnasieguiden.se/merit