Henrik1775

    Hejsan! Jag har länge funderat på vad jag ska utbilda mig till. Det är extremt klurigt att veta men de jag vet är att jag vill jobba i en miljö där jag pratar med kunder fysiskt men också är på ett kontor! Vill gärna byta miljö och träffa personer som en av mina arbetsuppgifter. Jag har varit inne på mäklare, funderat på om jag ska jobba inom Photoshop, inredningsdesigner etc men vet inte om de passar mig till 100% heller. Blir utråkad av att göra en o samma uppgift dag in dag ut och har en enorm drivkraft till saker jag tycker är kul! Hade du kunnat ge mig alla jobbförslag/ utbildningar som du kan komma att tänka på?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att välja rätt utbildning och karriärväg kan verkligen vara en stor utmaning, särskilt när du vill ha en balans mellan kontorsarbete och interaktion med människor i varierande miljöer. Nedan finner du några förslag, som, förhoppningsvis, kan passa dina intressen och önskemål:

    1. **Fastighetsmäklare**: Som fastighetsmäklare får du kombinera kontorsarbete med att träffa kunder för att bland annat visa fastigheter. Yrket kräver goda kommunikationsfärdigheter och förmågan att förstå kundens behov. Kika gärna på framtid.se/yrke/fastighetsmaklare

    2. **Eventkoordinator**: Arbete inom det yrket innebär planering och koordinering av olika evenemang, vilket ofta kräver kreativitet och goda organisatoriska färdigheter. Det inkluderar både kontorsarbete och fältarbete. Se framtid.se/yrke/eventkoordinator

    3. **Försäljning och marknadsföring**: Karriärer inom försäljning och marknadsföring kan innebära en mix av kontorsarbete och interaktion med kunder, inklusive kundbesök och deltagande i branschevenemang. Kasta gärna ett öga på yrkespresentationerna på framtid.se/yrke/säljare och framtid.se/yrke/marknadsförare

    4. **Projektledning**: Som projektledare hanterar du projekt från start till mål, vilket inkluderar planering, budgetering och samordning av arbetslag, samt regelbunden kontakt med kunder och leverantörer. Se framtid.se/yrke/projektledare

    5. **Grafisk designer**: Om du är intresserad av att arbeta med Photoshop och har en stor kreativ ådra, kan en karriär som grafisk designer vara intressant för dig. Du kan i så fall arbeta på en marknadsföringsavdelning, på en designbyrå eller som frilansare.

    6. **Inredningsdesigner**: Som inredningsdesigner skapar du estetiska och funktionella inredningslösningar för både hem och företag. Arbete kan innefatta kundmöten, platsbesök och designarbete vid skrivbordet.

    7. **HR-specialist/Rekryterare**: Arbete inom HR eller som rekryterare innebär mycket interaktion med människor, både inom och utanför organisationen, samt administrativt arbete.

    8. **Utbildare**: Om du har ett specifikt ämnesområde du brinner för kan du undervisa t.ex företagspersonal, vilket ofta innebär en variation av arbetsuppgifter och miljöer.

    9. **Företagsrådgivare/Managementkonsult**: Inom de yrkesroller hjälper du företag och organisationer att förbättra prestanda genom analys av befintliga organisatoriska problem och utveckling av förbättringsplaner. Kika bl a på framtid.se/yrke/rådgivare

    Det är viktigt att du funderar över vilka arbetsuppgifter du tycker är mest givande och vilken typ av arbetsmiljö du trivs bäst i. Många av de yrken som nämns ovan i mitt svar erbjuder en mix av kontorsarbete och interaktion med människor, vilket verkar passa dina önskemål.

    Att prata med yrkesverksamma inom de olika områdena, besöka yrkesmässor, och kanske till och med "skugga" någon i ett yrke som intresserar dig, kan ge dig ytterligare insikter och hjälpa dig att göra ett välgrundat val.

    Studie- och yrkesvägledare