Mina Dim

    Jag gick i IB linje för 2 år och detta är min tredje och sista år men jag vill byta gymnasiet och linje också. En sak som jag tror att är viktig är att jag är 06 och enligt svenskt system ett år framåt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om jag förstår din situation rätt så går du nu tredje året på gymnasiet och du går på IB-programmet. Vilket program vill du gå i stället? Mitt i ett läsår kan du inte komma in i en ny gymnasial utbildning. Du får söka till hösten. Du kan både söka till år1 på vilket program du vill och konkurrera med dina grundskolebetyg om plats på gymnasiet och du kan samtidigt också kontakta gymnasieskolorna under sommarlovet och fråga om de har ledig plats i årskurs 2 (detta i fall du vill läsa NA eller SA). Vill du gå en annan utbildning, än NA eller SA, t.ex på ett yrkesprogram, då måste du läsa alla 3 år på gymnasiet från nästa höst.
    Om NA-programmet var god läs på gymnasieguiden.se/NA
    Om SA-programmet var god läs på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA
    ...  men vi får undersöka följande: Viktigt! det kan hända att du inte får genomgå hela det här läsåret på IB-programmet (du kommer kanske tyvärr behöva hoppa av innan läsåret är slut). Det finns nämligen en regel om att en elev som genomgått 3-årig gymnasial utbildning ej får antas till gymnasiet (oavsett sin ålder) men här blir jag lite osäker... på grund av att IB är inte ett svenskt, utan internationell utbildning... . Måste höra med skolverket kring det. SYV på din IB-skola bör kunna svara kring det, tycker jag för att SYV-ar som jobbar specifikt med IB-eleverna bör vara insatta i de reglerna som gäller IB. Även personal som jobbar på gymnasieantgningskanslierna bör kunna svara eller i alla bör kunna få fram rätt svar efter samråd med experterna. Så, du får gärna fråga SYV-en på din skola och personal på gymnasieantagningskansliet om vad som gäller i fall du läser färdigt hela det här läsåret och uppnår diplom eller inte får ut diplom (just det med diplom bör inte spela roll för din rätt eller avsaknad av rätten att kunna antas till gymnasiet); till vilken årskurs du vill bli antagen spelar i detta fallet ingen roll.
    Att du är yngre än de flesta som läser år3 på gymnasiet kan ha sina fördelar. Reglerna säger att t o m det året man fyller 19 år får man fortfarande börja i år1 på gymnasiet och läsa 3 år på ett nationellt program men samtidigt får man inte redan ha genomgått en 3-årig gymnasial utbildning...
    Jag tänker också på studieformen Folkhögskola. Från den terminen under vilken du fyller 18 år är du gammal nog för att kunna läsa på allmänna kurser på en av folkhögskolorna, där man läser mot gymnasiekompetens (man får Omdöme om grundläggande behörighet, om man uppnår kraven + kan få omdöme om särskild behörighet också); med omdöme från en folkhögskola prövas man i BF-urvalet om man söker till universitetet.
    Du får gärna svara vilken utbildning du vill gå i stället för IB. Du får också gärna svara kring vilka yrken du vill jobba inom i framtiden - detta för att jag ska kunna tänka ut utbildningsvägarna som du måste ta för att uppnå dina karriärmål.
    Du får också (om du vill) berätta varför du nu tänker på att du inte vill fortsätta läsa på din nuvarande utbildning. Du läste ju i 2,5 år och nu vill inte längre göra det...

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mina Dim : Hej,tack så mycket för din snabbt svar. Som jag förstod dig, eftersom jag är yngre än eleverna i årskurs 3 och efterrsom jag fortfarande inte har gått ut 3 år på gymnasiet,finns det en möjlighet att byta till annan gymnasiet och jag vill byta till SA istället.Kan du berätta för mig om det finns en liten chans att byta till 2 år nu?Tack igen.
    • Milla : Min erfarenhet säger att gymnasieskolorna tar inte in elever mitt i ett läsår. Som absolut senast-senast kan man tänka sig första veckan i Oktober... men nu är vi mitt i november. Om någon gymnasieskola skulle anta dig nu, skulle jag bli väldigt förvånad men det är inte förbjudet att fråga om... i vilken stad vill du gå SA?
    • Mina Dim : Göteborg
    • Milla : "Problemet" är ju också att du har "betygen från SA från år1" men du har inte de från år2... så vilken årskurs du skulle i så fall vilja hoppa in i? Inom årskurs 2 har eleverna nu läst nästan halva kurserna och de läste på svenska (undervisningsspråk svenska). För lärarna att ta in en ny elev i mitten av ett läsår innebär väldigt mycket merarbete: läraren ska ju till sommaren sätta betyg på eleverna på HELA KURSEN och du har mist nästan halva kursen, så läraren bör i så fall kolla om du har kunskaperna och kan, dessutom, redogöra för de kunskaperna på svenska (för att det är ju det som är undervisningsspråk på SA). Det finns några väldigt få gymnasieskolor som använder engelska som undervisningsspråk på SA --- det skulle kanske vara lite lättare (inte helt omöjligt) att byta till en sådan skola men jag kan inte säga att det går... Men du får gärna svara i vilken stad du vill gå SA?
    • Milla :

      I Gbg erbjuds SA på de här gymnasieskolorna (29 stycken): gymnasieguiden.se/gymnasium?SA-Gbg

    • SYV-besökare :

      Enligt info jag har så kanske Klara Teoretiska Gymnasium Vallgatan Skolans adress: Vallgatan 38 i Gbg har möjlighet att ta in dig i år 2 på Samhällsvet.programmet. Kontakta, vid intresse av att byta till den skolan, skolans rektor via Epost eller telefon; Mail till rektorn är: [email protected]
      Telefon/växel: 040-6416355 Se gärna skolans presentation på gymnasieguiden.se/gymnasium/klara-teoretiska-gymnasium-goteborg-vallgatan

    • SYV-besökare :

      Om du planerar söka till gymnasiet till hösten, tänk på att du i så fall måste hoppa av din nuvarande utbildning (för chans att bli antagen till gymnasiet från hösten 2024); detta på grund av följande regel: Har en elev fullföljt en gymnasieutbildning får hen inte, efter det, antas till gymnasiet.

    Läs alla kommentarer