tina1270

    Hej, jag går första året på gymnasiet. På min skola går det att själv välja tre kurser men jag vill läsa alla dessa: matte specialisering, matte 5, spanska 3 och spanska 4 vilket blir fyra. Då tänkte jag att jag nog kunde läsa en utökat för det viktigaste är ju meriten från de kurserna vilket man kan få genom att läsa utökat. Nu valde jag att göra en prövning i kinesiska 4, jag vet inte riktigt varför jag valde det, hade inte tänkt klart helt riktigt för egentligen gör det ingen funktion. Men räknas det betyget in? Som utökat eller som "vanlig" kurs? Som ett betyg i moderna språk 4 eller? Då behöver jag ju inte läsa spanska för att få all extra merit. Grejen är att jag gillar spanska och helst hade velat läsa spanska 4. Går det? Och hur funkar det med betyget då? För just nu är jag ganska förvirrad om kinesiska 4 betyget räknas in och om det skadar att göra prövning, alltså om det kan sänka mitt snittbetyg och om det hindrar mig från att läsa spanska. Kan jag ångra mig att göra prövningen? Den är på tisdag. Tack.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    att läsa "utökat" på gymnasiet är inte elevens rättighet. Rektor fattar beslut om du får läsa utökat eller inte, utifrån dina prestationer och närvaro. Som regel, råder vi att försöka undvika läsa utökat; detta för att du i så fall kommer sprida din tid och energi på fler kurser och riskerar att överanstränga dig samtidigt som du också kan få lägre betyg i de kurser du läser (för att du läser för många kurser).
    Vänligen uppge vilket program och vilken inriktning du läser på gymnasiet - då kan jag ge dig ett svar utifrån det som gäller för just din utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • tina1270 :

      Jag går teknik teknik, vad räknas prövningen som? Kommer jag kunna på något sätt läsa alla matte 5, matte spec, spanska 3 och spanska 4? eller om jag tar bort spanska 4 och ersätter den med prövningen jag gjorde i kinesiska 4 som båda är moderna språk steg 4..

    • Milla :

      Ingen av kurserna du nämner i din kommentar är obligatoriska på teknikprogrammet på gymnasiet och därför kan det bli så att ingen av de kurserna kommer att erbjudas, över huvudet taget. När det är lärar- och resursbrist kan det tyvärr bli så att det inte kommer finnas lärarkapacitet på din skola (om två år när du går årskurs 3.... och på så lång tid kan ingen veta vad som kommer att hända...) som gör att eleverna kan välja några valbara kurser. En gymnasieskola har rätt att välja kurserna åt eleverna (bara ta och säga att alla ska läsa de här kurserna. punkt och slut.) detta gör skolorna inte för att vara elaka utan när de inte har några andra möjligheter (lärare som undervisar i matematik och i moderna språk (rätt språk) kan t.ex bli föräldralediga och om ingen vikarie hittas, då finns det ingen som kan undervisa.. och då kan inte kurserna erbjudas, tyvärr). Så, det är bra att du försöker planera på lång sikt men det är också lite "onödigt" eftersom den planeringen du gör kan "gå om intet" av orsaker som du eller jag inte har någon som helst möjlighet att påverka.