Nour
    Hej
    Jag undrar om utbildningen statsvetenskap och vad jobbar man efter och jag undrar även om det finns någon skillnad mellan att läsa utbildningen i Göteborg eller Västerås ? med tanke på skillnader på möjligheter efter utbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Några exempel på statsvetaryrken, dvs vad man kan jobba som när man har studerat statsvetenskap på högskolenivå:

    • Kriminalunderrättelseanalytiker hos Polismyndigheten
    • Head of Compliance på Telenor
    • Konsult inom Global Advice Network med frågor om antikorruption inom företagsvärlden
    • Team Leader at Forensic Services för PwC
    • Sustainability Manager Production för HM i Kina/Korea
    • Konsult och delägare på New Republic
    • Arbete inom en av Sveriges äldsta myndigheter Kommerskollegium med handelsfrågor med fokus på EU's inre marknad
    • Politisk sekreterare
    • Diplomat
    • Samhällsanalytiker på konsultbolagen
    • Analytiker på FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) med fokus på Comprehensive Approach, civil-militära relationer och insatsutvärdering
    • Konsult på PAUES ÅBERG Communications.

    Angående möjligheter efter statsvetarprogram på olika lärosäten, så beror det i första hand på om programmen är identiska eller om det ingår Olika kurser - jämför innehåll (vilka kurser som ingår) i de programmen som du är intresserad av.
    Kontakta studievägledare på de programmen och ställ din fråga till dem. Se om valbar termin ingår och vad man får läsa inom det valbara terminen. Se också om möjlighet till utbytesstudier utomlands ingår i ett eller i båda programmen.