Sara

    Hej! Jag har precis utbildat mitt till högskoleingenjör, men känner att det kanske inte är min grej 100%. Jag funderar istället på att läsa till förskollärare. Måste jag läsa hela programmet på 3,5år, eller kan jag tillgodoräkna en del av mina högskoleingenjörskurser som jag läst? Om inte, kan man läsa programmet snabbare än 100%?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sara,
    jag tror tyvärr att svar är Nej på båda dina frågor. Jag kan inte tänka mig att någonting från högskoleingenjörsprogrammet kan bli tillgodoräknat inom förskollärarprogrammet (för att man läser inte samma kurser inom de två programmen). Och jag tror tyvärr inte att man kan läsa ett högskole-universitetsprogram snabbare än på heltid. Men du får gärna kontakta studievägledare på förskollärarprogrammet. Eftersom det är stor brist på förskollärare, så kanske någon lösning kan tas fram inom snar framtid för att hjälpa de som vill och kan utbilda sig snabbare än på heltid, men som det är idag så känner jag inte ngn sådan färdig och fungerande lösning.
    Tips! kika på fler yrken, t.ex Bygglovshandläggare - med din utbildningsbakgrund som högskoleingenjör borde du kunna bli prioriterad vid antagning till yrkeshögskoleutbildningar till Bygglovshandläggare. Utbildningar till bygglovshandläggare ges inom yrkeshögskola och brukar läsas på 2 år på heltid - kan finnas på distans men då oftast med ett antal obligatoriska träffar; se några exempel på utbildningar:
    utbildning/yrkesakademin/bygglovshandlaggare-borlange-sthlm-distans
    utbildning/yrkesakademin/bygglovshandlaggare
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/bygglovshandlaggare-byggnadsinspektör
    ********
    Kika gärna på många yrken - på www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna. Du kan också se om du kan få jobb på en förskola som en "obehörig förskollärare". När det är stor brist på personal kan man ibland få jobb även utan relevant utbildning (tyvärr, för att det är bättre, givetvis, att ha rätt utbildning "i bagaget").