Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,
    i rubriken till din fråga nämner du Skolkurator och i texten - Skolpsykolog.
    Psykolog i Sverige måste ha legitimation. I grunden för legitimation ligger examen från psykologprogrammet. I Sverige kan man inte få psykologexamen på annat sätt än genom studier på psykologprogrammet som är 5-årigt program som ges på heltid. Någon speciell utbildning till just "skolpsykolog" känner jag inte till. Psykologer brukar specialisera sig mot barnpsykologi eller andra områden inom psykologi genom studier vid sidan av psykologprogrammet och genom arbetslivserfarenhet.
    Att några kurser inom psykologprogrammet skulle bli tillgodoräknade på grund av din lärarutbildning eller arbetslivserfarenhet som lärare, har jag tyvärr väldigt svårt att tro. Men om du vill testa om det skulle gå att korta ner utbildningen, så är processen: att söka och komma in på psykologprogrammet och när du är Antagen, ansök om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Du får sedan svar på din ansökan om Tillgodoräknande. Jag tror tyvärr att svaret blir att du måste läsa hela programmet, alla 10 terminer som psykologprogrammet omfattar.
    Vad gäller bli Skolkurator, så finns det ingen legitimation att söka. Det är endast Kurator inom hälsa- och sjukvård som måste ha legitimation från Socialstyrelsen. Arbetsgivare får anställa som skolkuratorn "vem som helst", enligt egna bedömningar, men vår erfarenhet säger att det är nästan uteslutande de som har examen från socionomprogrammet med påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet som anställs som skolkurator.
    Tjänster som Skolkurator brukar vara mycket efterfrågade med många sökande på varje ledigt jobb. Arbetsgivare brukar i första hand anställa de som har socionomexamen + påbyggnadsutbildning på t.ex ett år + redan har jobbar som skolkuratorer eller på någon annan "position" som socionomer brukar jobbar på, t.ex inom ungdomsgruppen på Socialtjänsten. Att utan socionomexamen få jobb som Skolkurator bedömer jag som ganska osannolikt men formellt sett finns inga hinder för arbetsgivare att anställa som skolkurator med vilken tidigare utbildning som helst. "Problemet" är att skolkuratorer behöver ha god kännedom om innehållet i socialtjänstlagen och lagens tillämpningar och inom andra utbildningar än socionomprogrammet läser man inte just om det (eller i alla fall inte i tillräcklig omfattning).
    Socionomexamen fås endast genom studier på socionomprogrammet, som är 3.5-årig utbildning på heltid och som innehåller en praktik-termin. Ang.korta ner studier på socionomprogrammet, så är processen densamma som för "vilket program på högskolenivå som helst": man söker till programmet, och när man är antagen ansöker man om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Att få någon form av förhandsbesked brukar inte gå. Vi har frågat på många olika lärosäten och fick alltid samma svar att endast de som är antagna som kan ansöka om "tillgodoräknande" och det är först då som utbildningsansvariga tittar på de tidigare högskolestudier och ev.övriga meriter för att ge svar om det går att "hoppa över" någon kurs, termin eller del av programmet.
    **********
    Men... det kan finnas eller i framtiden skapas någon form av "övergångsutbildning" eller "snabbspår" för vissa yrkesgrupper som skulle snabbare kunna utbilda sig till t.ex psykolog eller socionom. Jag råder dig läsa information på webbplatser som hör till de universitet som utbildar psykologer och socionomer men du kan också kontakta studievägledare som jobbar på de institutioner där psykologer och socionomer utbildas och fråga om någon sådan "övergångsutbildning" finns redan nu eller planeras inom kort.
    Du får gärna kontakta studievägledare på institutionerna som utbildar till psykolog och till socionom och fråga både om tillgodoräknande och om övergångsutbildningar/kurser. Vad gäller tillgodoräknande så tror jag du får svar att du måste först bli antagen till programmet. Däremot är det inte uteslutet att någon form av övergångsutbildning finns eller kan finnas inom snar framtid.

    Liselotte