Gogo

    Hej! Jag har funderat till att bli kurator och plugga till det. Problemet är att det krävs mer än mitt merit för att komma in på socionomprogrammet. Jag har dock fått höra av några att det går att sy ihop sin utbildning med fristående kurser. Att jag kan läsa flera olika kurser för att kunna bli kurator och att det är en som lyckats göra det! Jag undrar därför vilka kurser det är jag ska läsa för att kunna få rätt examen för att bli kurator. Hade hjälpt mig väldigt mycket om ni kunde svara på den frågan :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag måste tyvärr svara att det är nästan uteslutande personer med socionomexamen + påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet + några års arbetslivserfarenhet av att ha jobbat efter socionomexamen som anställs som Skolkuratorer och Kuratorer på andra ställen (bortsett från hälso- och sjukvården).

    Kurator inom hälso- och sjukvården är numera legitimationsyrke och socionomexamen som grund är ett krav. Som en "annan sort kurator" (alltså inte inom hälso- och sjukvården) är det inte förbjudet att anställa med i princip vilken utbildning som helst men arbetsgivare söker i första hand socionomer att anställa på de tjänsterna. Att få anställning med en annan examen är nu för tiden mycket ovanligt. Anledningen till att just socionomer anställs som kuratorer är (enligt svar från arbetsgivare) att man inom socionomprogrammet läser mycket om socialtjänstlagen + att man inom socionomprogrammet går en hel termin på praktik på hel tid (brukar ofta vara termin 5 inom socionomprogrammet som det är "praktikterminen"). Kurserna som ingår i socionomprogrammet ges inte som fristående (detta enligt de svar vi tidigare fått från studievägledare som jobbar på de institutioner där socionomprogrammet ges) - i alla fall ges inte alla kurser inom programmet som fristående men för att få ut examen måste man ha godkända betyg i alla kurser som ingår i programmet + godkänt även på praktik-terminen. Du får gärna kontakta studievägledare på de institutioner där socionomprogrammet ges och jag tror du får samma svar som jag ger dig nu.
    Du får annars gärna fråga den personen som fick anställning som kurator utan socionomexamen om vilken utbildning hen har. Det är, som sagt, inte omöjligt att hitta några få exempel när man anställdes med en annan utbildning är socionomprogrammet men de fallen är få.
    Kika gärna på platsannonserna (annonserna om lediga jobb som kurator), där det brukar stå: "Vi söker dig som har socionomexamen." Och man kan inte få socionomexamen på annat sätt än i slutet av socionomprogrammet.
    De råd jag kan ge dig är att du
    - gör högskoleprovet så många ggr du kan!
    - försöker höja ditt meritvärde!
    - söker till alla de olika orter där socionomprogrammet ges!
    - men även kikar på andra ("liknande") yrken som t.ex
    Arbetsterapeut

    Brottsförebyggande samordnare

    Drogförebyggare

    Etableringslots

    Församlingspedagog

    Handledare i sorgbearbetning

    Krematoriemedarbetare

    Kvalitets- och etikrådgivare

    Kvinnojoursmedarbetare

    Livscoach

    Mental coach

    Motivationspedagog

    Peer supporter

    Psykologilärare

    Relationscoach

    Sakkunnig krisstöd

    Samlevnadsexpert

    Samtalsterapeut

    Sexolog

    Socialpedagog

    Sociologilärare

    Ungdomskonsulent

    Studie- och yrkesvägledare