Elin
    Hej!
    Jag vill ta en ekonomie kandidatexamen men vill inte vara bunden till ett program och inte heller platsbunden till ett universitet och en stad, utan vill studera fristående kurser på distans.

    Jag vet vad som krävs för att ta en ekonomie kandidat, dvs 90hp FE, 30hp NE osv.

    Kan jag läsa 90hp FE på ett universitet och 30hp NE på ett annat? För att i slutändan lägga ihop allt och få min examen? Vad är det i sådana fall som avgör vid vilket universitet som kommer få min examen?

    Mvh
    Elin

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    För att ta ut Ekonomie kandidatexamen, måste du bl a skriva Examensarbete som handlar om ekonomi och det är oftast det lärosätet där du skriver ditt Examensarbete i Ekonomi, som sedan utfärdar ditt kandidatexamen. Det är det svaret jag fick från en sakkunnig.

    Sedan utesluter inte "hen" att ett annat lärosäte också skulle kunna utfärda ditt kandidatexamen men det måste på det lärosätet (högskola/universitet) finnas undervisning i Ekonomi (t.ex kan inte Tolkinstitutet utfärda ekonomikandidatexamen, även om du läser 60 hp språkkurser, som kan ingå i kandidatexamen).

    Det är så som reglerna ser ut idag, enligt den sakkunnige som jag pratade med, men reglerna kan ändras och ibland kan också undantag göras.

    Mitt råd till dig är att när du är "en bit in i dina studier", t.ex har läst 60 hp (ett år) kurser i ekonomi, tar kontakt med några olika Studievägledare på olika lärosäten där utbildningar i ekonomi på högskolenivå bedrivs och hör med dem (jämför deras svar) - och får du ungefär samma svar från flera olika personer, då är det det som gäller (just vid den tidpunkten i alla fall). Sedan kan ju förändringar i regelverket inträffa och ibland med ganska kort varsel, som kan ställa till det för dig, men det är inget som man vet om idag (någon stor förändring planeras, så vitt vi vet, inte på den fronten).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare