Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ,
    utbildningens egen hemsida är mau.se/sok-utbildning/program/tgsta - planerad start 2 september 2024; ansökan öppnar på www.antagning.se cirka kl. 13 den 15 mars 2024. Du gör ansökan på www.antagning.se
    Vad gäller Behörighet så krävs följande:
    Grundläggande behörighet + godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2. Behörighetskraven inom naturkunskap för programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering (TGSTA) uppfylls även med: Kemi 1 och Fysik 1a.
    Grundläggande behörighet kommer du att ha om du i slutet av år3 på gymnasiet får ut ditt Examensbevis och om du samtidigt också har godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6. Om kraven för gymnasieexamen kan du läsa på gymnasieGuiden.se/examen
    OBS! du måste göra anmälan på www.antagning.se inom anmälningsperioden: sista anmälningsdag blir den 15 april 2024, vilket du kan se på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum
    Information om hur du gör din anmälan - se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/tva-vagar-till-webbanmalan
    OBS!!! du måste senare komplettera med ditt examensbevis; sista dag för komplettering brukar ligga i mitten av juni. Det kan hända att dina betyg (examensbevis) "kommer in" automatiskt (om din skola är ansluten till den gemensamma databasen BEDA och om det tekniska funkar enl.vad som är tänkt...) men det ditt ansvar att kontrollera att dina gymnasiala betyg blir synliga på din inloggning på www.antagning.se -- om du sista dag för komplettering ser att dina betyg ej har kommit in, laddar du upp ditt examensbevis (från originalbetygshandlingen Examensbevis).
    Lycka till med din anmälan!

    Studie- och yrkesvägledare