Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    3-åriga utbildningar som leder till kandidatexamen eller högskoleingenjörsexamen ges i Sverige inom universitet-högskola. Utbud av utbildningar inom den skolformen kan du se på lärosätenas gemensam webb www.studera.nu och de sökbara utbildningar finns på www.antagning.se
    Utbildningsutbud förändras. Vilka utbildningar som blir sökbara till vårterminen 2024 kan man, i sin helhet, se först den 15 september 2023, när anmälningsperiod börjar.
    Allmänt sett, så uppnår man kandidatexamen om man har minst 90 högskolepoäng godkända i sitt huvudämne och kandidatkursen godkänd. Vilka de "övriga" poängen kan tas in får du svar från studievägledare på just den institutionen där du vill ta ut din examen. Du kan få olika svar från olika lärosäten. Det är mycket möjligt att några lärosäten kommer att kräva att ännu 30 högskolepoäng blir inom "ett närliggande ämne". I ett generell kandidatexamen brukar man kunna ta in mellan 30 och 60 högskolepoäng "valfria kurser" men det är i vilket fall bättre (säkrare) att antingen försöka "skugga ett program" eller göra planering med en studievägledare på den institutionen där man vill ta ut sin examen.
    Med att "skugga ett program" menas att man läser de kurserna som ingår i ett program som fristående kurser.
    Det är inte alltid går att hitta alla kurser som fristående, och även om de finns att söka så har man platsgaranti på varje "nästa kurs" endast om man läser ett program. På så sätt att det säkrare att söka till ett program. Med det sagt, så finns det ändå många som lyckas få ihop till kandidatexamen med fristående kurser (man kan ha tur, alltså...). På förhand går det inte att garantera att kunna uppnå kandidatexamen om man läser på annat sätt än på kandidatprogrammet.
    Kan du läsa på vilket lärosäte som helst i hela Sverige? Då kan du titta på hela utbudet och söka till många olika alternativ på olika orter. Ofta är man dock ganska beroende av att man bor på en viss ort och inte kan snabbt och lätt flytta vart som... och i så fall tittar man först och främst på vad som finns att söka inom pendlingsavstånd eller på distans.
    OBS! distans finns utan eller med obligatoriska träffar på skolan - det får man se upp med.

    Studie- och yrkesvägledare