momme

    Jag är utbildad som personbilsmekaniker och har endast 10 poäng. Mitt intresse ligger dock i att vidareutbilda mig inom området bilar, särskilt som bilingenjör. Jag är osäker på vilket program jag bör söka till för att uppnå detta mål. Jag inser att jag behöver förbättra mina betyg genom att gå på komvux, men jag är osäker på vilka kurser jag behöver läsa för att kvalificera mig för dessa program

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det är många olika utbildningar och även flera olika yrken som kan rymmas i begreppet "bilingenjör". Bra om du på www.framtid.se kan hitta just det yrke som du tänker på när du skriver "bilingenjör", då blir det lättare att ge vägledning i vilken utbildning du behöver söka till.
    Men titta redan nu på utbildning/hermods-yrkeshogskola/applikationsingenjoer-mot-industri-fordonsbranschen - det är en Yrkeshögskoleutbildning; därför görs antagning på sammantagen bedömning och alla har chans att bli antagna, även de som saknar formell behörighet. Du förlorar inget på att göra ansökan (ansökan är öppen nu och till 23 maj 2024). För särskild behörighet krävs godkända betyg i gymnasiala kurser Engelska 6 och Programmering 1 men det står också följande information: Utbildningsanordnaren erbjuder en speciell för-utbildning som ger dig de förkunskaper som krävs. Kontakta anordnaren direkt för mer information: epostadress [email protected]
    ***

    En annan utbildning som du gärna får kika på är utbildning/movant-yh/fordonstekniker-movant  Den utbildningen kommer att ges i Stockholm, Malmö och Borås. Ansökan till den är öppen till 6 juni 2024. Särskild förkunskapskraven beskrivs så här: godkända betyg i gymnasiala kurser Ellära 1 samt Matematik 2a. Även om du inte har godkända betyg i kurserna som krävs kan du ändå göra ansökan och kan ha en chans att komma in på utbildningen. Yrkeshögskola kan göra undantag och anta obehöriga.

    Studie- och yrkesvägledare