Linn
    Hej! Det är så att jag har gått IB med natur inriktning och vill läsa Biologi kandidatprogrammet nu i höst (helst i Umeå eller Linköping där jag har högt över tidigare intagningspoäng och HP), men jag har inte fysik 1 vilket krävs för behörighet.

    Komvux har dock en fysik 1 kurs på från maj 23 till juli 29, kan jag komma in i höst ändå även om komplitteringen är rätt så när inpå kursstart?
    Kan jag kanske kontakta skolorna och säga att jag kommer vara behörig då jag går kursen nu, jag vill verkligen kunna börja i höst för har inte sätt programmet tillgängligt för att söka på våren.

    Tack i förhand!

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Linn!

    Sista kompletteringsdagen är 20 juni 2016. Det är den dagen som Antagning.se - senast - måste få bevis på att du är behörig. Jag tror inte det hjälper att kontakta skolorna och förklara att du blir behörig senare. Det är endast om tomma platser står på utbildningen när den börjar, dvs alla behöriga kom in (även från reserv) och det finns ändå platser kvar, då kan de öppna för "sen antagning" och om du då är behörig - kan du komma in.

    Fysik 1a är en kurs á 150 gymnasiala poäng. Den kan läsas på heltid under 7,5 veckor. Är det fysik 1a du ska läsa eller fysik 1b1 eller 1b2 - för de 1b kurserna är mindre och utgör Tillsammans lika många poäng som 1a kursen.

    Vi säger att du behöver  läsa den "stora fysikkursen" som är på 150 poäng. Du behöver få godkänt betyg i mitten av juni, senast fredagen den 17 juni för att hinna ladda upp dokumentet/betyget på antagningssidan. Från 23 maj till 17 juni är det fyra veckor. Att läsa så snabbt om man inte har några förkunskaper, blir väldigt svårt. Däremot om du börjar läsa på (självstudier) så kanske du kan hinna få betyg på 4 veckor.

    Se också om du kan anmäla dig till prövning i den kursen. Dock är det ont om tid. Men se om det finns ngt prövningstillfälle som du kan anmäla dig till och börja bedriva självstudier för att kunna klara prövningen.

    Det är mina bästa råd till dig.

    Hoppas det hjälper & håller tummarna!

    L. :) ;) :)