Räkneman
    Hej!
    Jag har precis gjort klart matematik 1A och funderade på att söka Fysik 1A,men hörde att matematiken kunde bli ett problem.

    Jag undrar kan jag söka Fysik 1A om jag pluggar först Matematik 2A eller måste jag ha Matematik 2C?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, man är behörig börja läsa Fysik 1a med grundskolekompetens i bagaget men det är lättare att klara fysik om man kan mer matte.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Räkneman :

      Hej Milla! Tack för svaret.
       Så jag kan skapligt klara (betyg D-C?) Fysik 1 med matematik 2a bättre än med matematik 1a då 2a berör mer av samma matematik som fysiken , men ännu bättre vore det  med  matematik  2c?

    • Milla : Vilket betyg du kan få i kursen kan jag inte säga någonting om. Det jag kan säga är att ju mer(bättre) kunskap inom matematik man har desto lättre borde det vara att läsa fysik.