Milla SYV på FrågaSYV

     Hej,
    ta gärna del av informationen på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/sarskild-behorighet - du kan också fråga SYV som jobbar på en IB-gymnasieskola, t.ex den SYV-en du hade på din IB-skola (om du läste IB i Sverige).
    Allmänt gäller, om man har godkänt betyg i en kurs som motsvarar den svenska kursen Fysik2, då är man behörig till de utbildningar som kräver fysik 2 eller fysik 1a.
    Kursen Fysik1a består (i den svenska gymnasieskola) av två kurser: fysik 1b1 och fysik 1b2 som tillsammans bildar kursen fysik 1a. Har man behörighet i en högre kurs i ämnet fysik så har behörighet i alla de lägre kurserna inom ämnet fysik.

    Studie- och yrkesvägledare